Hej!
Jag har ett sidobolag utan anställda som gör vinst varje år. Tar inte ut lön bara full utdelning på ca 170ksek per år. Hittils har jag inte haft behov av pengarna då jag har ett välbetalt jobb och därmed hög skatt.
Min vinst som delas ut till 20% skatt har redan beskattats med bolagsskatt 21,4% i samband med bokslutet. Den totala skatten på det jag plockar ut är ca 37%.
Min fråga är hur ni brukar göra eller skulle göra framöver samt gärna motivation.
Ta utdelningen och stoppa på lysa
eller
Inte ta utdelning och placera på Lysa via företaget.
Nån gång ska pengarna ändå skattas ut och det är få tecken som säger att utdelningsreglerna (nuvarande 3:12 t ex) ska bli förmånligare i framtiden, snarare tvärt om.
Bolagsskatten sänks ju från och med i år till 20,6% men det påverkar ju i princip inte resonemanget eftersom både alt 1 och 2 bolagsbeskattas kan man säga. (Eftersom bolagspengar som inte går åt eller sätts i t ex en periodiseringsfond resulterar i bolagsskatt på överskottet. Varpå årets resultat efter bolagsskatt sen överförs till Eget kapital =de företagspengar du långsiktigt sen kan välja att placera istället för att dela ut lågbeskattat)
Skulle det inte vara smartare att låta pengarna vara kvar i bolaget och förädla i företagets Lysa, låta dom växa och sen återinvestera i andra bolag/Fastigheter/eget bolag? (När jag ser möjlighet)?
Med nuvarande regler, är det inte bättre att ta ut pengarna i utdelning? Sen låna ut dom till företaget igen, om du nu hittar passande projekt att förädla cashen med.
Nu vet jag inte hur mycket lön du har via ditt jobb, men före utdelning så ska uttag av lön till brytgräns vara med gynnsamt, efter det kommer utdelning enligt 3:12, finns en artikel om hur Jan ser på det här på bloggen.
Några år på nacken men funkar fortfarande i det stora hela!
Låt säga att jag hade en vinst på låt säga 100 ksek men har 500 ksek den tidigare års vinster i bolaget. Jag har tagit ut full utdelning varje år.
Skulle ni ta ut full utdelning enligt schablon ca 183 ksek ändå vilket kommer att ge negativt resultat på 83 ksek och skatt (100-183-skatt) eller bara upp till 100 ksek (dvs motsvarande vinsten
Du tänker tokigt på samma sätt som jag också gjorde förr. Utdelning sker så att säga på pengar/lönsamhet EFTER bolagsskatten är betald. Så det påverkar inte företagets resultaträkning.
Det som EGENTLIGEN delas ut är företagets Egna kapital (EK). Så det är Balansräkningen som påverkas.
När företaget ett år gör vinst, betalar man bolagsskatt på det. Får ett resultat efter skatt som sen överförs/blir/ökar på EK till året efter. Året efter är alltså EK större och bolaget kan då dela ut mer utan att nagga av ursprungsaktiekapitalet så att säga.
Men egentligen kan bolaget göra utdelning från EK när som helst under året. Bolaget kan egentligen också dela ut hur mycket som helst så länge det finns tillräckligt med ursprungligt EK kvar.
MEN ditt/ägarnas privata utdelningsunderlag styr hur mycket LÅGBESKATTAD utdelning du som aktieägare kan ta emot. Resten räknas som lön om du får mer.
Sammanfattningsvis:
1: Bolagets ”vinst” varje år ökar på EK till nästa år.
2: Företagets EK styr/sätter gränsen för hur mycket bolaget kan/får dela ut. (Indirekt är det ju då tidigare års lönsamhet som byggt upp EK)
3: Bolaget kan besluta om utdelning när som helst under året efter ordinarie eller extrainsatt bolagsstämma.
4: Ditt/ägarnas PRIVATA utdelningsunderlag styr hur mycket utdelning just du som ägare kan ta ut till låg beskattning ett visst år (3:12 reglerna).
Du kan se på din privata deklaration, blankett K10 om du har ”sparat” utdelningsunderlag sen tidigare. Annars får du som aktieägare (vid årets ingång) varje år ett ”nytt utdelningsunderlag” antingen enligt schablonvärde eller enligt huvudregeln.