Om du behöver ta ut pengar mellan 0-3 år så är det sparkonto.
3-7 år en 60/40 portfölj
10+ år en 90/10 eller 100/0 portfölj.
Aktiedelen är indexfonder främst globalt. Räntedelen är räntefonder med statsobligationer med mellanlång duration.
Med så mycket pengar som du kan spara, så hade jag kört en något konservativ portfölj (60/40). Men som sagt behöver du pengarna inom 3 år, så är det sparkonto med ränta som gäller.
Tack för input! Har också en annan fundering. Målet är att ha en “pengamaskin” som regelbundet matar ut maximalt utdelningsutrymme för “evigt”. Om man då utgår från 4% regeln krävs ju 5000 000 i portföljen för 200 000 kr per år. Ponera att man då befinner sig i en sits där jag har 4 350 000 kr i portföljen och kan få 5 000 000 kr efter år 2024 i densamma (den är 100% aktier). Är det inte då lika bra att skjuta in allt i portföljen istället för att lägga vid sidan i räntor ex vis?
Arbeta upp kapitalet, investera löpande och ta utdelning till 20%.
När du sedan är nöjd så sätter du bolaget i träda och 6 år senare får du ut allt till 25% beskattning. (Du kan då under tiden fortfarande ta utdelning enligt förenklingsregeln)
Du kan redan nu öppna ett lysa för företag och tex sätta in allt eller det du vill i en 60/40 portfölj eller hur du önskar. Sedan när du arbetat upp tillräckligt med kapital i bolaget sätter du undan tex 1 msek på ett räntekonto för 5 års utdelningar, rensar bolaget och sätter det i träda. Ditt lysa företagskonto räknas då som diskretionär förvaltning. Under de 5 åren i träda delar du ut från räntebärande kontot och efter trädan är slut får du ut allt enligt 5:25 regeln och terminerar bolaget. Förhoppningsvis har dessutom ditt kapital på lysa ökat med minst det som skall betalas i skatt under trädan.
Grattis till bra kapital i bolaget!
Är det 850 tusen efter bolagsskatt?
Det finns som sagt inget rätt svar, men har du funderat på vilken tidshorisont du kommer att ha pengarna i bolaget? Lång tid = högre risk. Kort tid = mer räntor/sparkonto.
Jag bygger kapital i bolaget och tar ut utdelning enligt förenklingsregeln varje år. Då jag har “oändlig” tidshorisont så är det 100% aktiefonder/aktier när det gäller det som ligger på börsen. Av bolagets totala kapital finns ca 25% på sparkonto (viss del bundet, resten rörligt). Utdelningen tar jag inte från börspengarna, utan det tas från företagskontot där pengarna från verksamheten kommer in.
Förstår, tänker nog öppna ett där men kan nämna att jag “förhandlar” lite med dem och hör om man kan betala KF avgifter som jag för övrigt tycker är lite dryg på 0,2% via bolaget och autogiro som man kan göra med Lysa-avgiften. De gav mig iaf en rabatt initialt några månader, avgiften ser idag ut så här:
För oss med AB är det ju gynnsamt att betala så mycket med “oskattade” pengar som möjligt såklart, försäkringsavgiften på 0,2% hoppas jag kommer minska/tas bort. Förstår att de förhandlar en del där. Hört något kring detta? Jan, vad valde du då för allokering?
Men om man vill maxa K10, är det då inte bättre att ligga ALL IN aktier typ med all vinst för att slutligen komma upp i ett kapital varav 4% är utdelningsutrymmet för att nå den eviga pengamaskinen?
Jo, absolut. Men efter ett tag är man inte sugen på att vara med på de nedgångar det kan innebära. Typ: varför satsa pengar man behöver för att tjäna pengar man inte behöver.
Ja självklart är det ett sätt att se på saken men mitt mål har alltid varit att ha ett AB som pyntar utdelning K10 varje år utan att jag behöver jobba i det. Min situation tillåter att jag tar 0 utdelning många år och kan vid händelse av krasch skippa utdelning därav. Tänker jag helt fel? Måste man spara pengar man behöver vid sidan om man ändå max tänkt ta ut max 4% av investerat kapital årligen? Inte lika bra att successivt investera för att snabbare “starta maskinen”?
Nej du behöver inte spara vid sidan om, men det kan vara skönt att ha tex ett års utdelning på sparkonto. Min pengamaskin i bolaget kommer att förse mig med lågbeskattad utdelning så länge jag vill. Enda risken med detta upplägg är att Skatteverket kan klassa om dina aktier från kvalificerade till okvalificerade vilket medför att skatten stiger till 25%, men i gengäld så kan du ta ut allt på en gång i så fall.
Låter skönt Monica
Ja, egentligen ser jag det väl som en fördel om de klassar de som okvalificerade men för att det skall ske får man väl inte vara verksam inom liknande bransch i annat bolag (vilket jag kommer vara). Får jag fråga hur din allokering i bolagets placeringar ser ut?