Hej allesammans
Jag arbetar inom tandvård och startade AB för 1,5 år sedan och är klar med mitt första bokslut.
Har ett överskott av kapital som jag tänkte investera i en KF. Sparhorisonten är 2-3 år.
Kontaktade min bank (Swedbank) och blev rekommenderad Robur Bas 100. Ser dock att avgiften är på 1,44% och tycker är rätt högt.
Vet att det finns andra aktörer ex. Lysa,Avanza och Nordnet.
Vill helst att det ska sköta sig själv då jag inte kommer att hinna köpa och sälja aktier och fonder.
Om sparhorisonten endast är 2-3 år så är det nog få här på forumet som skulle rekomendera aktier (fonder) överhuvudtaget. Med så kort horisont tills pengarna ska användas så är det snarare sparkonto som gäller. Normalt brukar det rekomenderas 0-3 år = sparkonto. Därefter 10% aktier (indexfonder max avgift 0,4%) per år i sparhorisont. Resten på sparkonto eller räntefond(er).
Robur Bas är en fond-i-fond som investerar i swedbanks övriga fonder. Helt onödigt och jättedyrt. Sparhorisonten för en sådan produkt bör vara minst 9-10 år. Enligt deras egna hemsida så bör man ha minst 5 år i sparhorisont.
Den underpresterar dessutom en bred och billig global indexfond ganska rejält. Jämför t.ex med Access global som kostar 0,20% och har gett mycket bättre avkastning.
Då låter en fondrobot som Lysa eller Opti mycket bättre. De sköter allting åt dig
och principen “problem före lösning”, så skulle jag gärna frågat mer om dina mål, vad du önskar etc. Men om jag antar att det handlar om “Hantera pengar så effektivt som möjligt som företagare utan några specifika mål mer än ekonomisk trygghet och valfrihet som privatperson” då skulle jag fråga:
Har du tagit ut lön till brytgränsen?
Har du satt av pengar till pension?
Har du tagit ut max K10?
Först därefter är det egentligen intressant att investera överlikviditet och ja, då är det många av oss som gillar LYSA. Själv kör jag det i företaget.
Glöm heller inte att fundera lite över om du skall avsätta pengar till periodiseringsfond. Jag tycker det är vettigt. Där kan man “förvara” obeskattat företagets pengar för en regning dag.
Man får avsätta upp till 25% av årets resultat för ett AB. (Rättat nu)
Dom kan stå där i upp till 6 år.
Pengarna kan användas som buffert om man får uppehåll i uppdragen eller om man blir sjukskriven eller liknande. Man kan avsätta nya pengar samtidigt som man tar ut gamla. Man kan alltså ha en rejäl summa med åren i fonden för dåliga tider.
En annan fin användning av periodiseringsfonden är till lön i framtiden om man arbetar i sitt AB fram till nära riktåldern för pension.
Då kan man efter riktåldern under flera år ta ut lön ur sitt AB med i praktiken 0% arbetsgivaravgift ( de 10,2% man betalar går till din egen pension upp till visst belopp) OCH med nuvarande regler extremt låg beskattning av lön (runt 10% upp till vissa belopp) pga att lön över riktåldern är extra skatteförmånligt…
Du kan sätta av Max 25% av det skattemässiga resultatet för året.
En periodiseringfond är heller ingen faktisk investering utan en skattemässig möjlighet att resultatutjämna mellan åren. Till en ränta som betalas i kommande års skatteberäkningar
Frågan kring överlikviditet svaras inte via periodiseringsfond. Dock ett bra förslag på justering som gynnar bolaget
Jag håller med @MattiasA90 . Med så kort tidshorisont är ett sparkonto att föredra. Du kan ju binda pengarna under en längre period om du vill få upp räntan lite.
Jag för över lite till pension också men inte så mycket som jag borde kanske.
Ingen utdelning än faktiskt eftersom jag sparar i företaget för att köpa in mig i ett HB som jag och en kollega ska äga till 50% var om 3 år, därav sparhorisonten 3 år.
Tack snälla för input ooch kloka råd. Det blev ett sparkonto hos banken bundet under 1 år och 4% ränta. Bättre än att låta pengarna vara vilande i bolaget.
God jul
Hej
Tackar för alla goda råd jag fick här! Nu ett år senare så har pengarna studsat tillbaka till företagskontot med 4% ränta
Nu till min fundering, banken har inte dragit av skatt på räntan utan satte tillbaka allt på kontot.
När ska den skatten betalas?
Ska jag vänta först tills det är dags att deklarera eller ska jag sätta in den summan på skattekontot redan?
Allt gott!
Nu antar jag att du har aktiebolag. Då drar inte banken automatiskt 30% skatt på kapitalinkomsten utan istället tar du upp den som finansiell intäkt i resultaträkningen. Sen betalar du skatt på det som står på sista raden. Du betalar alltså skatt på vinsten i samband med bokslut. Eftersom de var bundna i ett helt år så kan det ha framgått att du hade en upplupen ränteintäkt under förra bokslutsåret. Det framgår i sådana fall på engagemangsbeskedet du fick av banken. I sådana fall så är det räntan för de månaderna detta bokslutsåret som ska intäktsföras i år och den delen som du tog upp förra bokslutet bokas mot balansräkningen. Allt framgår på engagemangsbeskedet så leta fram det. Borde ligga som elektroniskt dokument i internetbanken
Tack för utförligt svar
Ja det stämmer, har ett AB.
Jag har kollat nu och i engagemangsbeskedet så står det som upplupen ränteintäkt.
Ok då ska jag sitta lugnt i båten och vänta till bokslut som är 250630.