Finns det någon gräns för hur mycket utdelning man kan ta ut?

Vi har väl bombarderats med de nya 3:12 reglerna och hur mycket man kan ta ut lågbeskattat (20%) som utdelning.

Finns det reglerat hur mycket man får ta ut som utdelning totalt?

Låt säga att jag haft mitt företag under många år och tagit utdelning och lön enligt konstens alla regler. Låt säga vidare att jag är 45 år gammal, dvs en bra bit till när jag kan lösa ut pension eller tjänstepension, men i företaget finns kvar kapital som på ett KF växer med 7-8% varje år i snitt. Kapitaltillväxten är större än vad jag betalat i lön och utdelning tidigare år.

Låt säga att jag väljer nu att sluta jobba i företaget och tar varje år ut en utdelning som motsvara 4xIBB och månadslön upp till statlig inkomstskatt (~55.000). Betalar man då in egenavgiften/pensionsavgiften på 31,5%?

Eller är det så att 4xIBB beskattas 20% och sedan 12x55.000 beskattas med 28-32% enligt skattetabellen? Är det andra skatter jag missat, eller är det inte tillåtet att göra så?

Är det mer fördelaktigt att betala ut lön på kapital men redan betalat bolagsskatten på? Varför skulle pensionsinbetalning vara gynnsamt på redan bolagsbeskattat kapital?

Jag har bara lyckats gräva fram specifik info om vad som gäller avseende lågbeskattat utdelningsutrymme, men det talas aldrig om utdelning utöver det.

Du vill aldrig använda bolagsskattade pengar till löner, det blir bolagsskatt+löneskatter dvs väldigt hög skatt. Utdelning som inte är ”lågbeskattad” skattas som inkomst av tjänst dvs lön.

Så är väl rätt vanligt att göra men vanligaste tror jag är trädabolag/5:25

Eller för den som ledsnat på vädret utlandsexit/pension

undantaget är väl de år man har gynnsamma skatteregler som i dagens läge 67åring . Lön sänker ju vinstskatten i bolaget och har låga arbetsgivaravgifter.

Om du inte redan betalat vinstskatten dvs.

Exakt.

Förutsättningen är att bolagsskatten redan är betald

Jag tänker att man inte vill sitta och äta bark i 4 år. Bolaget måste ju vara helt inaktivt, och med de nya reglerna även alla andra bolag du äger.

Finns det rätt mycket pengar i bolaget så kan du ju ta ut allt direkt och komma ner på 30-35 % ungefär, men då handlar det nog om 20 miljoner och uppåt

Kort svar nej!

MEN när man pratar om utdelning på hyfsat vanliga små/enägar bolag pratar man underförstått nästa alltid om LÅGBESKATTAD utdelning, eftersom det är vad de allra flesta fokuserar på att åstadkomma =skatta mindre än man gör för lön.

1 gillning