Ta ut allt eller dela upp det?

Hej på er!
Nu skulle jag behöva lite råd. :blush:
Jag startade ett bolag och köpte lite optioner genom bolaget. Det gick väldigt bra. Vilket gör att jag snart har drygt 1 miljon kontant i bolaget. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Ta utdelning med 20% skatt fördelat på flera år och vidare investera utdelningen i Lysa eller ta ut allt direkt till 30% och sätta in i Lysa? Vilket hade ni gjort? Och om ni väljer att ta ut det genom utdelning fördelat på flera år, kan man sätta bolagets pengar i en global indexfond så länge? :thinking: Tacksam för tips! :blush:

1 gillning

Hur kan du ta ut allt direkt till 30% skatt? Vad är det för ett alternativ? Är bolaget aktivt eller var bolagets enda ändamål att köpa optioner?

Under förutsättning att bolaget är aktivt och du därmed äger kvalificerade andelar skulle annars jag utnyttja skattefördelarna med att lyfta utdelning till lägre skatt. Om målet är att investera dem i Lysa privat så gör samma sak i bolaget under tiden.

1 gillning

Det belopp som överskrider ditt utdelningsutrymme kommer beskattas som lön. Är det det du menar med 30%? Exakt hur mycket du kan ta som utdelning beror på om du tagit lön i bolaget eller inte.

Om pengarna ändå skulle investeras när du tagit ut dem hade personligen istället startat en kapitalförsäkring i bolaget och investerat i den där indexfonden. Sedan kan du upparbeta utdelningsutrymme under några år och ta ut allt eller det mesta till 20% skatt. Men tidshorisonten och när du vill använda pengarna påverkar ju hur du bör göra.

Bolagets primära syfte var att köpa optionerna och syfter med att plocka ut större delen är just att investera dem privat i Lysa.

Ja, jag menade helt riktigt att allt jag plockar ut över utdelningen beskattas till 30%. Jag har inte tagit ut lön tidigare i bolaget.

Tack snälla för tipsen! Då siktar jag på en kapitalförsäkring och investerar överskottet där tills jag kan plocka ut dem. Nu ser jag att Lysa faktiskt har öppnat för företag genom en kapitalförsäkring. Någon som har erfarenhet av det?

1 gillning

30% i schablonskatt (överutdelning) får du först om du delar ut mer än 90 IBB (ca 6,7 Mkr). Med endast en miljon i bolaget kommer du beskattas som inkomst av tjänst. Kan bli avsevärt mer än 30% med andra ord, särskilt om du har en lön vid sidan av.

Det ska jag tänka på. Tack för rådet! :slight_smile: