Hur förvalta 3 miljoner från bolagsförsäljning?

Hej!

Jag står i begrepp att sälja min verksamhet. Jag äger för närvarande aktierna i moderbolaget, men kommer inför försäljningen att starta ett nytt holdingbolag, till vilket jag kommer sälja mina aktier. Den förväntade försäljningen av mina aktier ligger på cirka 3 MSEK och i dagsläget är jag lite konfunderad med hur jag skall förvalta pengarna, då jag inte kommit fram till huruvida jag vill återinvestera pengarna skattefritt via holdingbolaget eller ta ut en betydande summa.

Om jag behåller vinsten i holdingbolaget, är det då möjligt att investera pengarna på börsen och sedan ta ut gränsbeloppet till en kostnad av 20 % i form av skatt varje år? Hur fungerar det i så fall rent kostnadsmässigt om jag tar ut vinsten från mina investerade pengar på börsen? Blir det endast 30 % i skattekostnad, eller åker jag på ytterligare någon skattesats mtp att jag inte tidigare skattat för pengarna jag investerat i aktierna med?

Att lägga bolaget i träda under fem år är också ett alternativ, men det känns mindre intressant, då jag fortfarande är ung och förmodligen kommer vilja återinvestera en del av vinsten i ett nytt företag inom några år.

Kort och gott, hur gör jag för att på ett så billigt vis som möjligt ta ut en del av summan?

Mvh

Hej Jonas,

Lägg ett mejl till mig så ska jag tipsa dig om min redovisningskonsult som brukar få liknande frågor av mig. Mejla mig på jan[AT]rikatillsammans.se

När det gäller att investera pengarna så är det ju ingen skillnad i investeringsstrategi om man sparar som privatperson eller företag. Lysa i en kapitalförsäkring för ett företag fungerar lika utmärkt som Lysa i ett ISK för en privatperson. ?

Grattis och glöm inte bort att fira framgången!

Hälsningar,
Jan

Tar mig friheten att återuppliva den här tråden. Har inte riktigt greppat hur vinsten från en bolagsförsäljning beskattas om den går direkt till ett holdingbolag. Betalar man någon bolagsskatt alls på pengarna eller blir det bara 20% om man plockar utdelning under gränsbeloppet varje år?

Säg att jag har 1 miljon från en försäljning i mitt holdingbolag och vill ta ut 187.300 kr varje år. Kommer jag då undan med 20% skatt på den summan eller åker jag även på vanlig inkomstskatt? Planen är att använda utdelningarna till att komplettera inkomster från en annan verksamhet som är under uppbyggnad. Jag ska alltså leva av pengarna i första hand.

Om jag investerar miljonen i en fondportfölj och säljer av andelar upp till gränsbeloppet varje år, betalar jag väl bolagsskatt på den vinsten?