Planering inför den stora vinsten!

Hej sitter och drömmer om den stora vinsten. Hur bör man agera, jag har köpt en hel drös med onoterade aktier privat. Finns det någon vinning i att skapa ett företag.
Om vi leker med tanken att de blir värda flera miljoner. Hur ska man agera? Har läst att jag kan starta holdingbolag och överlåta aktierna till bolaget då utgår ingen skatt!
Under tiden har aktierna noterats på börsen. Jag/bolaget säljer aktierna och investerar i fastigheter istället som bolaget hyr ut!

Eller är det lika bra att ha de i privat regi?

Mnja. Vitsen med att sälja till holdingbolag är att du kan pytsa ut en lågbeskattad aktieutdelning varje år (20% skatt, ca 177 000 kr i utdelning 2020, under vissa förutsättningar) + att du kan bli utköpt ur ett bolag utan skattesmäll, under vissa specifika omständigheter. Men om du planerar större uttag (och innehaven är på lång sikt), skulle jag ändå behålla dom privat. Då betalar du 30% i skatt på vinsten den dag du säljer aktierna sen kan du starta ditt bostadsbolag med resten av kapitalet (eller bara leva på räntan).

Sedan finns det amdra möjligheter i ett holdingbolag (periodiseringar etc) men det behöver du sätta dig med någon kompetent individ och reda ut.

Jag är tveksam till att ett renodlat holdingbolag kan äga fastigheter.

Nja. Försäljningar av dotterbolagsaktier är visserligen skattefria, men då krävs samtidigt att de är just dotterbolag. I princip innebär detta att moderbolaget måste äga eller ha rösträtt för mer än 50 procent av aktierna. Det räcker alltså inte med en mindre post.

Mitt råd är att du inte skall planera allt för mycket framåt. “Man skall inte sälja skinnet, förrän björnen är skjuten” är ett berömt citat från en gammal centerpartiledare.

Enkelt sett är min idé att skjuta in ett kapital i ett nystartat företag jag drar igång!

Ska jag sälja aktierna och skatta privat, för att sedan föra in kontanterna i företaget.

Det måste finnas någon fördelaktig lösning som företag kan utnyttja!

Att ta redan skattade pengar för att sätta in i ett bolag och investera låter suboptimalt.

Om du däremot har ett företag som faktiskt drar in massa pengar på något sätt, så skulle det kunna vara en idé att istället för att ta ut pengarna och betala skatt istället investera dem via bolaget. Observera skulle kunna vara bättre, för inte ens då är det nödvändigtvis bättre ur skattesynpunkt.

Det beror på om du köpte dem för mer eller mindre än dessa flera miljoner :slight_smile:

Utdelningen från dotterbolaget till holdingbolaget kan under vissa förutsättningar göras skattefritt, ja. Men då är det företagets pengar och inte dina. Ska du sedan ta ut pengarna till dig privat så att du kan köpa godis för dem så åker du ju på skatt när du delar ut dem från ditt holdingbolag istället. Och till vilken skatt det blir beror på massa faktorer som utdelningsutrymme och hur mycket lön du tagit ut det året från holdingbolaget.

Ok det låter som på de flesta att det bästa alternativet är att sälja aktierna och betala 30% i vinstskatt. Sedan investera i en fastighet som privatperson!

Jag var övertygad att det skulle vara mer lönsamt att starta ett företag som gjorde investeringen!

Klart slut!