Privatperson äger aktier i onoterat ab, flytta till Holdingbolag?

Hej, eventuellt uttjatat samtalsämne men här kommer det.

Äger aktier som privatperson i ett onoterat bolag som jag arbetar för (jag har själv inget bolag).

Dessa aktier kommer vinstbeskattas 25% dagen de säljs av mig eller bolaget.

Fick höra igår att ett “tips” är att starta ett Holdingbolag då de för tillfället går med på överlåta aktierna till sådant om man äger det själv. För att sedan över tid ta ut lågbeskattad utdelning eller fortsätta investera i andra bolag med sitt holdingbolag.

Vad säger ni, känns inte riktigt rätt. Har därför två frågor/funderingar nedan.

Låt säga att jag köpt aktier med skattade pengar för 100 000 kr sedan har dessa ökat till 200 000 kr.

Blir det en ny beskattning på mina redan beskattade 100 000 kr vid uttag/utdelning ?

Och man leker med tanken att det blir en ny “lekhink”, är det skattemässigt lönt att ha denna formen för att nyttja läget att investera oskattad vinst om och om igen? Eller blir det samma peng i slutändan då skatten är % efter låt säga 10 år?

Tack på förhand och var rädda om er

Mvh Fredrik

Jag skulle säga så här. Om du vill använda vinsten på dina aktier snart så är det lika bra att sälja som privatperson. Det blir svårt att komma under 25 % beskattning när du väl ska ha ut pengarna från bolaget.

Sen beror det även på hur stor summan är. Är du yngre och kanske har egna planer framöver eller vill satsa mer på kanske ett investmentbolag så är det perfekt läge att starta ett holdingbolag som du sedan överlåter dina aktier till skattefritt. Därefter så kan du sälja ditt onoterade innehav till 0 % skatt. Du behåller hela vinsten i ditt nya bolag och kan därefter investera vinsten som du vill så länge den stannar i bolaget.

Tänk på att det tillkommer kostnader att starta bolag, bokföring osv. Därför är det troligen inte lönt om det är en mindre summa. Som alltid bör du kolla med revisor innan du sätter igång.

Det är bara relevant att lägga över pengarna i ett holdingbolag om du kommer fortsätta att investera i onoterade aktier - vilket det inte låter som att du kommer göra med tanke på att du köpt aktierna i ett bolag du arbetar i. Vinster från onoterade innehav är skattefria om de görs i AB.
Du säljer in dina aktier till ditt holdingbolag för 100 tkr. Den försäljningen är skattefri för dig, då du inte gör någon vinst. Om du sedan säljer aktierna för 200 tkr från ditt Holdingbolag så är det helt skattefritt i ditt holdingbolag. Om du sedan fortsätter att investera dem i index-fonder och investment-bolag, så blir skatten på den nya vinsten 20,6%. Men då är pengarna kvar i bolaget. Skatten på att få ut pengarna i fickan varierar mellan 20-25% om du kan ta det som utdelning. Annars blir det löneutbetalning och det beskattas väldigt hårt. Så i de bästa av fallen landar du på 36,48% skatt efter att du fått ut pengarna i fickan på investeringarna som du gjort i noterade innehav.

Du skriver “då de för tillfället går med på…”. Det står reglerat i aktieägaravtalet hur man får lov att sälja aktier (saknas aktieägaravtal idag?). Nästan alltid tillåter man försäljning av aktier till helägda bolag eller överlåtelse till annat bolag i samma koncern. Varför skulle man vilja ta bort den rättigheten?
Aktieägaravtalet är bara bindande om du skriver på det. Så om du inte gillar villkoren i ett nytt aktieägaravtal, så kan du vägra skriva under det.
Jag rekommenderar dig att läsa igenom aktieägaravtalet och bolagsordningen. Då förstår du lättare dina rättigheter och skyldigheter som aktieägare.

Vad säger ni, känns inte riktigt rätt.

Om det inte känns rätt, så är det troligtvis inte rätt för dig.
Jag gör flest av mina investeringar på det här viset via ett holdingbolag. Men troligtvis är det fel för dig för att du saknar kunskapen att göra det på rätt sätt. Låt det då inte ta onödig energi genom att komplicera till saker. KISS - Keep it Simple Stupid! :smile:

2 gillningar