Ska jag köpa aktier privat eller i mitt bolag?

Jag har fått ett erbjudande om anställning i ett företag och erbjudandet inkluderar möjligheten att köpa aktier i företaget. Jag tror på företaget och planerar att nyttja erbjudandet om att köpa in mig på 1%.

Som titeln lyder: Ska jag köpa aktierna privat eller i mitt egna aktiebolag?

Min situation är följande (inte säker på vad som är relevant, så jag tar med det jag kommer att tänka på):

• Företaget som jag ska ta anställning på och köpa aktier i är onoterat.
  • Jag har ett nyligen startat ett AB själv, och har säkrat framtida inkomster som täcker kostnaden för aktierna jag tänkt köpa.
  • Mitt egna AB är ett mjukvaruföretag utan nämnvärda utgifter. (Inga dyra inventarier, inga anställda, inget kontor osv.)
  • Jag planerar att arbeta på företaget långsiktigt.
  • Jag har inte bråttom att få ut några pengar. Tänker kanske 10 års sikt.

Jag har fått rekommendationen att köpa aktierna genom mitt AB, men jag har svårt att se fördelarna. Jag kommer vad jag vet tex inte ha några förlustår att kvitta eventuella vinster mot. Visst, jag köper aktierna för oskattade pengar, men om jag ändå vill sälja / ta ut pengarna från mitt företag om typ 10 år då måste jag ju skatta för dom då istället. Och då har dom ju (förhoppningsvis) växt. Om pengarna växer på “insidan” av mitt företag, så växer också mitt “problem” tänker jag.

Hur ska jag tänka?

Min rekommendation är att köpa via bolaget. Om företaget du köper ökat i värde då du gör exit i framtiden behöver du inte betala vinstskatt såvida företaget du köpt aktier i fortfarande är onoterat.

Ytterligare fördel är att om du gör vinst så kan du själv bestämma om du vill ta ut pengar genom 3:12-regeln från ditt AB och således skatta 20% på lågbeskattade medel som du då skulle ha sparat utrymme för. Alternativet är att låta pengarna vara kvar i ditt AB.

Om du äger aktierna privat så skulle du behöva betala skatt på ev utdelning som om det vore lön vilket är betydligt högre än 20%. Anledningen är att du äger för få andelar (<4,5%) i det underliggande bolaget och kan därför inte nyttja skattefördelaktiga regler.

1 gillning

Tack @TRSP. Många bra poänger där. Går nog på din rekommendation.

Varför det? Om man köper aktierna till marknadspris beskattas ju vinst och utdelning som vanligt med 30%, varför skulle det räknas som lön? om inte man får köpa till rabatterat pris dvs.

1 gillning

Därför att han äger 1% av bolaget och har således rätt till 1% av det lågbeskattade utrymmet vilket knappast är något att hänga i granen.

Köper man aktier och gör vinst via ett bolag i ett annat onoterat bolag betalar man inte vinstskatt på vinsten. Dock falller skatt ut när du ska ta ut pengarna till dig som privatperson enl 3:12-reglerna.

Skulle det onoterade bolaget inte ha utdelningar så kan man vänta med att starta ett bolag. Du kan när du vill sälja över andelarna till ditt AB till ett underpris.

Notera att du även får ca 10% av ditt anskaffningsvärde till din k10 om du köper aktierna privat. Dvs skulle utdelningarna vara mindre än 10% av ditt anskaffningsvärde så beskattas de bara med 20%.

Eftersom du redan har ett AB kan du ju köpa aktierna via detta bolaget. Se bara till att bolagsordningen stämmer med den nya verksamhetslinjen.
Tror du däremot att ditt egna AB redan kommer nyttja utdelning enligt förenklingsregeln så är risken att du bara låser inne pengar i ett AB.

Fast det beror ju på. Vad är det för typ av bolag och hur väntar man sig att “casha ut”. Det är ju mer korrekt att säga att del av utdelning riskerar att beskattas som lön. Men då förstår jag hur du menar iaf.