Hej
Hjälp mig förstå varför så många rekommenderar investeringar i onoterade bolag via aktiebolag istället för privat.
Förutsättningarna är att jag räknar med en framtida kapitalvinst i storleken 5-10 msek, och jag vill kunna använda kapitalvinsten kort efter att den uppstår (köpa hus, semesterboende t.ex).
Investerar jag privat bränner jag av 25% i reavinst men resten är fritt disponibla.
Investerar jag via bolag kan jag ta ca 200 ksek i utdelning till 20% i skatt, större belopp beskattas till min marginalskatt på 50%. Blir väldigt hög skatt med andra ord.
Enda fördelen med att investera via bolag är om jag nöjer mig med 200 ksek i utdelning per år och vill återinvestera kapitlet i nya värdepapper. Eller missar jag något här?
Om du är kvalificerad ägare, dvs anställd i bolaget och delaktig i vinstgenerering i stor grad och äger under 4% så blir det löneskatt istället för kapitalskatt.
Är du okvalificerad ägare, dvs endast investerare så gäller 25% rakt av.
Det verkar som du tillhör det senare, då kan du äga privat om du vill ha pengarna direkt
Här krävs att du inte är operationellt aktiv i bolaget. Så se till att du verkligen uppfyller kravet.
Eller att någon annan part som äger över 30% inte är aktiv (obs får inte vara släkt).
Annars så beror det på hur många % av bolaget som du äger innan det går att säga vilket som är mest värt
Ja, kraven är lite luddiga. Det bör gå att vara anställd på lägre nivå och klassas som okvalificerad, men de flesta verkar anse att det är svårt om man är anställd.
Tack för svar!
En viktig förutsättning inser jag nu är att jag kommer vara anställd i samma bolag jag avser investera i.
Har du/någon koll på om jag anses vara kvalificerad ägare om jag inte jobbar aktivt i mitt egna AB (det används endast för att investera i min arbetsgivares AB), men har ledande befattning som anställd (samma bolag jag investerat i via mitt AB).
Japp, kvalificerad ägare. Äger du 4% eller mer? Då kan du använda bolagets löner som underlag för 20% skatt. Om under 4% kommer reavinst och utdelning skattas som tjänst, dvs antagligen 50+% skatt
Äger du aktierna via ditt bolag får du med din underlag för lön först om du äger över 50%, men du kan årligen använda förenklingsregeln med utdelning om ca 200 tkr till 20% beskattning.