Köpa onoterade aktier privat (för att senare ev sälja till AB)

Hej! Verkar finnas många poster om ämnet men blir tyvärr inte helt klok och vill säkerställa min tanke.

Jag ska köpa aktier i ett svenskt onoterat bolag där jag också är anställd, och jag överväger således att göra detta privat eller via mitt bolag (där ingen verksamhet sker). Mina aktier är endast en väldigt liten post av totalen i bolaget.

Min tanke är att initialt köpa dom privat, för att sedan om det blir en fin utveckling istället överväga överlåta dom till mitt AB, och då till det initiala anskaffningsvärdet för att inte beskattas privat. Syftet skulle vara för att bygga kapital i mitt AB för möjliggöra andra investeringar.

• Förstår jag det rätt som att jag kan sälja till ett ”underpris” och därmed skjuta skatteplikten till mitt AB?
  • Om aktien vid överlåtelse till mitt AB fortsatt är onoterad; kan jag då avyttra mina andelar i mitt AB och inte beskattas?

Alternativet är att direkt köpa i mitt AB, men anledningen till att jag vill skjuta på det är för att vid ev dålig utveckling kunna dra av förlusten privat.

Tacksam för hjälp!

Skulle säga att du förstått det korrekt.

1 gillning