Holding+konsult: ett bolag eller två?

Jag är ny i svenskt företagande och behöver nu en bolagsstruktur för (a) holding av onoterade aktier jag nu äger privat och (b) konsultverksamhet. Det “känns” rätt att ha 2 separata bolag för ändamålen (med konsultbolaget som dotterbolag), men jag kan också tänka mig fördelar med att ha båda verksamheterna i samma bolag: bara 1x25000 i startinvestering istället för 2x25000, mindre pappersarbete, färre avgifter (registrering, bank, admin) etc.

Konsultverksamheten är ytterst stabil, så det finns inget behov att “skydda” holdingbolaget juridiskt från ex skadeståndskrav från konsultverksamheten.
Så finns det några uppenbara fördelar med att starta 2 bolag?
Blir mitt liv enklare om holdingbolaget är helt passivt och därmed slipper F-skatt, momsregistrering osv?
Andra fördelar?

Kul, och grattis till företagandet! Försök att inte krångla till det för mycket till en start. Du nämner att du inte löper någon risk i konsultverksamheten osv. Vill du förklara varför du tror dig behöva ett holdingbolag redan från start?

Jag hade inte startat ett holdingbolag utan en plan över vad det syftar till. Det går alltid att sätta upp senare vid behov.

1 gillning

Tack för svar. Holdingbolaget ska ta över onoterade aktier jag nu äger privat. Har tydliggjort i startinlägget.

Ok. Har du planer på att avyttra dessa innehav snart? Annars kan du vänta med holdingbolaget till dess att du har behov, men som du själv nämner, får du dubbel kostnad och aktiekapital. Det blir lätt tusenlappar som springer iväg och finns det inget behov nu skulle jag se det som pengar i sjön. Allt går som sagt att göra senare. Men du verkar rätt bestämd på att köra på med “holding” direkt så vilken fråga återstår?

Fördelarna förverkligas först när du vill parkera dina vinster för att sedan kunna planera din uttagsstrategi bättre.

Ja, innehaven kommer avyttras snart, därför behövs ett holdingbolag nu.

Frågan som återstår är vilket bolag som ska fakturera för mina småskaliga konsulttjänster: holdingbolaget (som då kanske inte borde kallas holdingbolag) eller ett dotterbolag.

Jag har fått rådet att INTE göra grejer i holdingbolaget för att hålla det helt rent.

1 gillning

Jag har själv holdingbolag som äger onoterade aktier och lite verksamhet i ett och samma bolag. Nu är mitt ägande minst sagt stort och det hade klart varit bättre med ett rent bolag om man vill kunna dela ut kapitalet snabbt senare. Det framgår dock inte hur mkt ägande det handlar om i ditt fall. Eftersom det skall avyttras snart så spelar det heller ingen roll, du behöver ha holdingbolaget passivt i 5år för att åtnjuta riktigt låg beskattning vid uttag.
Är det många miljoner vi pratar om eller mindre belopp som du kan ta ut mha ordinarie utdelning?

1 gillning

Vad vill du uppnå? En försäljning av privatägda aktier utlöser reavinst beskattning. Utan försäljning kan du inte överlåta till AB. Du behöver sälja till inköpspris och du gör det i syfte att spara skatt. Normalt är det Ingela problem att sälja för billigt, men jag hade ändå kollat upp skattekonsekvens.

Om det nu är OK så lägger du vinsten i AB. Om de går in på vanlig aktiedepå skattar bolaget ca 20 % på vinsten. Om du ska ta ut överskottet som utdelning skattar du 20 % på ett ganska lågt belopp och du har kvar 64 %, dvs mindre än om du sålt privat. Troligen lägger du ax i kapitalförsäkring, men det är för mig inga uppenbara vinster. Enda skälet (om d är ok med underpris försäljning) skulle vara att du inte behöver pengarna på ett bra tag och låter dem stanna i bolaget.

TS beskrev det som onoterat ägande. Om ett sådant sker och företaget är ägare av innehavet är detta ett icke taxerbart event. Dvs ingen beskattning sker. Företaget avyttrar helt enkelt en inventarie. Sedan handlar det om hur man som privatperson får ut detta kapital. En av Holdings bolagens styrka är att du kan lägga det i träda och föra ut dessa med passiv beskattning efter 5 år. Den andra varianten är att ta ut dessa mha av vanlig årlig utdelning.

Tack för bra svar!

Hur funkar det att lägga ett bolag i träda rent praktiskt? Kan ett holdingbolag anses i ligga i träda per definition, eller räknas varje försäljning som verksamhet (och därmed startar om 5 års perioden)?

Det finns väl dokumenterat på skatteverket. Detta kallas för 5:25 regeln. Dvs 5 år och sen till 25% beskattning. Men det innebär att du ej får ha ngn verksamhet i bolaget och ej starta upp ett nytt bolag med samma verksamhet under 5 kalenderår. Om så skulle ske kommer det bli 5 nya år.