Innestående kapital och funderingar på holdingbolag

Hej,

Jag är ny här på forumet, men också som företagare. Jag startade tillsammans med en kollega ett servicebolag och nu närmar vi oss vårt första bokslut.

För att bygga kapital så tog jag inte ut någon lön de första 6 månaderna och levde istället på CSN då jag höll på att avsluta min Masters. Därför ligger det ca 400.000kr i bolaget som är märkta till mig.

I dagsläget behöver jag inte pengarna, men jag vill inte heller ta ut det som lön, då vi behöver pengarna i bolaget. Jag vill inte heller att de ligger kvar till bokslutet så vi måste skatta det som vinst. Vill även få avkastning på pengarna medan dem ligger i bolaget.

Eftersom vi jobbat under ett generellt namn, och planen är med tiden att öppna fler servicebolag under samma varumärke, men för andra branscher, så tänker jag att jag med tiden behöver ett holdingbolag. Min idé är därför att eventuellt starta ett holdingbolag redan nu, få över ”mina” pengar till holdingbolaget, för att senare lån ut samma summa till mitt företag för att kunna plocka ränta på pengarna. Förlänger jag åtet och kör bokslutet på holdingbolaget sista april 2025, så bör jag inte behöva skatta på dem pengarna förens då? Resulterar också att jag kan få ränta på en större summa, samt att vi kommer ha mer pengar att röra oss med det kommande året?

Som sagt är jag ny som företagare och har inte någon djupare koll på vad som skulle vara rätt väg att gå. Önskar därför tips och idéer på vad som skulle kunna vara en bra lösning på mitt lilla dilemma.

Alla svar uppskattas!

Tack på förhand!

Att starta ett holdingbolag hjälper dig inte att slippa skatt på din vinst. Du kan som du säger förlänga ditt räkenskapsår men det skjuter bara skatten framåt.

Du kan reservera upp tantiem vid bokslutet och betala ut till dig på nya året, dock är det då lönebeskattning som gäller.

Alternativt sätta av allt i tjänstepension till dig via köpa ikapp-regeln. Givet att du pluggar borde det finnas utrymme för det. Kolla med din bankkontot isf.

Hej Palle,

Tack för ditt svar!

Det handlar inte om att undvika skatt, handlar om att skjuta upp skatten för att ha mer kapital att röra mig med det kommande året, samtidigt som jag då eventuellt skulle kunna få ränta på hela beloppet, iaf fram till nästa bokslut. Gör jag inget nu så måste jag skatta en hög vinst vid bokslutet nu sista april, kan inte heller plocka ränta på beloppet. Tar jag ut det som lön nu och sen lånar in pengarna i bolaget för att få avkastning på kapitalet, så försvinner ju en stor del av det i skatt och sociala avgifter. Resulterar i nästa steg att vi har mindre kapital att röra oss med det kommande året, och kan då behöva låna in pengar från banken för årets satsningar. Betalar ju hellre ränta till mig själv än banken. Tänker jag rätt?

Tar du utdelning till ett holdingbolag är det i regel ingen skatt i den överföringen (från verksamhetsbolag till holdingbolag), självklart efter vinstskatt i verksamhetsbolaget.

Finns flera fördelar med holdingbolag på det sättet (att skjuta upp skatt). Egentligen inte så mycket att förlora på ett holdingbolag generellt, utöver den lilla administrativa kostnaden.

Du hade kunnat utforska att från holdingbolaget fakturera verksamhetsbolag före vinstskatten där, men risken då är kanske att det ses som “dold anställning” eller liknande. De delarna är jag inte så insatt i dock