Hej, jag funderar på att starta ett AB. Bolaget kommer fakturera konsulttimmar. Dessutom finns eventuellt möjlighet att förvärva onoterade aktier. Vad kan det finnas för argument att skaffa ett separat holdingbolag för detta syfte? Jag har förstått att det finns eventuella skyddande isolerande fördelar ifall endera bolag skulle bli skuldsatt, men utöver det förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att ha ett kombinerat konsult+holdingbolag, samt att ha två separata konsult och holdingbolag. Min uppfattning från att ha läst diskussioner online så låter det dock som att detta är ett mycket populärt upplägg, men jag förstår inte riktigt. Tack för input.
Är du ensam ägare till ditt konsult-AB ser jag ingen anledning att också ha ett holdingbolag om det inte är så att du vill kunna flytta all vinst till holdingbolaget, detta för att minimera eventuella framtida ekonomiska krav mot konsultbolaget.
Eller om bolaget du köper aktier i kräver att du ska äga aktierna via ett i övrigt tomt bolag.
Tack för input, så jag resonerar också.
endast om du tänker behålla pengarna i holdingbolaget för att bygga generationsförmögenhet eller ha krigskassa om det blir aktuellt att starta andra dotterbolag, men tänker du ta ut pengar privat så helt onödigt…
eller du börjar äga svindyra verktyg osv så kan det vara smart att äga dem via holding och fakturera via konsultbolaget, så konkar du skiten så ryker inte ägodelarna
eller om du i framtiden vill göra exit när du blir börsnoterad, så kan du få pengarna i princip gratis till holding och inte behöver skatta sönder vinsten du kämpat för ![]()
Tack. Jag är i mycket tidigt skede så får räkna med att det kommer gå åt skogen snarare än att det leder till generationsförmörgenhet. Jag tänker att jag satsar på att börja “enkelt” och lära mig längs vägen.
Nå redan om du vill investera via bolaget, så gör det inte på konsultdelen.. det är bättre och ha ett holding om du faktiskt tänker behålla pengarna i bolaget. Räcker att du klåpar och det blir en rättegång eller något så är allt bortkastat va du kämpa för.. Så man kan tänka betydligt högre avgifter för ett lager säkerhet ![]()
nu har ja inget företag, har inga andra hobbier
men troligen rätt onödigt, du betalar ju i princip allt du fakturerar på bokföring som de ser ut nu ifall du skulle ha två bolag.