Holdingbolag med verksamhet?

Jag har planer på att göra en del ängelinvesteringar framöver, så tänker att jag nog borde starta ett holdingbolag för detta (?).

I samma veva kommer jag ha en del mindre konsultuppdrag och bedriva lite blandad sidoverksamhet (som en vacker dag kanske utvecklas till lite mer seriös verksamhet).

Kan jag starta ett bolag som är både holdingbolag och som dessutom bedriver lite vanlig verksamhet? Finns det några nackdelar med det? Tänker mest att det vore skönt att i nuläget slippa administrationen och kostnaden med två aktiebolag.

Hej!

Har du redan idag pengar liggandes i bolag? Annars kommer du ju behöva skatta igen den dag du förhoppningsvis ska ta ut vinsterna från dina investeringar om du ska sätta in privata pengar i bolaget.

Den främsta anledningen till att ha ett separat Holding/investeringsbolag och verksamhetsbolag är om det finns större mängder pengar eller andra värden i holdingbolaget. Eftersom du teoretiskt kan bli obegränsat skadeståndsskyldig för något du gör i din verksamhet vill du skapa en legal barriär mellan dessa. Men i övrigt är det som du säger mest extra admin.

Brukar tipsa om Lundaluppens skriverier om detta här: http://lundaluppen.blogspot.com/2018/08/investera-i-eget-bolag.html

Nej, jag har bara pengar privat idagsläget som jag skulle vilja använda för ängelinvesteringar. Så tanken är att lyfta in det i bolaget som jag sedan göra ängelinvesteringar från. Är det feltänkt eller?

Om man lånar ut pengar till bolaget behöver man ju inte betala skatt när man tar ut dom igen.
Vinsten kommer man ju behöva skatta för oavsett om man gör det privat eller i bolaget.

Jag hade gjort såhär också om jag inte haft tillräckligt med pengar i bolaget.

1 gillning

Jag förstår! Ja, då skulle jag säga att det troligen är feltänkt. Du för ju in skattade pengar i en struktur där du i framtiden åter igen behöver betala skatt på dem, plus att holdingbolaget kommer betala skatt på kapitalvinsten som skedde i bolaget den dag din ängelinvestering säljs med vinst.

Det finns säkert undantag, men läs länken jag postade ovan. Där finns några rader skrivna om detta.

Om du däremot avser använda pengarna som verksamheten genererar till dessa investeringar så finns det ju fördelar med att behålla dem och investera från bolaget än att först ta ut dem och sedan investera dem.

Ser du några nackdelar med att göra ängelinvesteringarna privat förutom att du inte kan skatteplanera på det sätt som bolagsstrukturen tillåter?

Åter igen, nej. Man behöver inte skatta på pengar igen som man lånat ut till sitt bolag när man tar ut dom.
Bolaget betalar tillbaka en skuld, bolaget betalar inte ut en beskattningsbar vinst.

1 gillning

Hur är det med den andra frågan, finns det några problem med att driva verksamhet i holdningbolaget eller bör jag starta ett till bolag för detta?

Det är givetvis helt riktigt! Om man väljer låneupplägget så kan man få tillbaka det investerade beloppet skattefritt plus intjänad ränta. Men den eventuella vinsten från investeringen är föremål för skatt och då blir det endast lönsamt om man årligen tar ut en så liten andel att man håller sig under brytgränsen för utdelning till 20% skatt. Jobbar du i verksamheten och tar ut ordentligt med lön så ökar ju den gränsen enligt 3:12 och då kan man ta ut vinsten i ett högre tempo…

Men jag kämpar ändå lite med att se de riktigt tydliga fördelarna med detta upplägg. Man får också väga in kostnader för bolagets redovisning osv om man inte avser göra det helt själv. Men handlar det om investeringar för 10-tals miljoner kronor är väl upplägget värt det extra arbetet.

Hela 3:12-systemet är skapat för att näringsverksamhet i fåmansbolag i hög utsträckning ska motsvara ett normalt skattetryck när man summerat gungorna och karusellerna. Att trixa för mycket med detta leder ofta fel, även om man såklart kan tjäna någon “smart” krona här och där.

Jag svarade på det i mitt första svar. Om det rör sig om stora belopp vill du skydda dessa från de skadeståndskrav som teoretiskt kan uppkomma i din verksamhet. Då vill du ha ett separat holdingbolag (moderbolag till ditt verksamhetsbolag). Om man bortser från denna risk kan investeringarna och ditt arbete ske i samma bolag.

Anledningen till att jag hade gjort på detta viset är för att jag har en del upparbetade vinster i bolaget, som jag vill använda som del av pengarna till investeringen.

I mitt fall (Och kanske TS fall) är problemet att jag enskilt privat eller enskilt i bolaget inte har råd med investeringen jag vill göra.

Då anser jag att det är bättre att låna ut pengar till bolaget snarare än att ta pengarna i bolaget som utdelning till 20% skatt och sen investera dom, skatten som betalas på utdelningen är hur mycket min köpkraft minskar.

1 gillning

Tack för förtydligandet! Håller helt med dig, i ditt fall skulle jag göra precis som du föreslår.

Jag tolkade TS som att han övervägde att starta ett holdingbolag och att det därmed inte fanns upparbetade vinster eller tidigare innehav. Så då blev jämförelsen för mig:

1. Investera privat, eller…
  2. Starta ett holdingbolag från grunden och föra in eller låna in pengar dit

Så som jag uppfattade TS tycker jag fördelarna förblir tveksamma, allt annat sammanvägt.

Men man kan ju, som du påpekar, ha många av anledningar och specialfall som inte framkommer i frågan och då kan rådet vara annorlunda.

1 gillning

Ja, för att förtydliga.
Jag har ingen existerande verksamhet, jag planerar att starta ett helt nytt holdingbolag.
Min plan är att göra x antal investeringar i små onoterade startups. Låt säga att jag investerar 100.000 i tio olika bolag.

Antingen gör jag det med privata pengar och äger aktierna och skattar på ev. vinst framöver.

Men min tanke var att om jag startar ett holdingbolag och ett av mina bolag gör exit, så kommer vinsten hamna i holdingbolaget och då kan jag återinvestera vinsten i andra startups? Men jag är väldigt osäker på om detta är rätt tänkt eller inte.

Känns lite konstigt att sitta och göra dessa investeringar privat, men det kanske är så affärsänglar jobbar?

Ja, där har du ju absolut en potentiell fördel med att investera via bolag, om du avser att återinvestera vinster från sålda innehav löpande och under lång tid. Här vågar jag dock inte rådge, olika regler gäller för olika typer av innehav samt om ditt holdingbolag kvalificerar in för “yrkesmässig värdepappershandel”. Kanske kan @janbolmeson eller någon annan pitcha in?

Här kan man iaf läsa lite mer om hur bolaget beskattas på olika typer av innehav:

Jag har sett änglar som investerar både i och utanför bolag. Skulle gissa att betydligt fler investerar via bolag än på kroppen men då har ju många ofta just en historik av att först ha tjänat in pengarna direkt i bolaget, antingen via arbete eller försäljning av en tidigare verksamhet :slight_smile:

1 gillning