Eget investmentbolag?

Hej.

För en tid sedan började jag fundera på att skapa ännu ett dotterbolag i min egen mini-koncern med verksamhet under SNI 64.992 för ‘‘handel med och förvaltning av värdepapper, för egen räkning’’.
Jag noterade dock via SCB (som för register över alla SNI-koder) att man nog var tvungen att ansöka om tillstånd från Finansinspektionen. Så jag kollade upp vad detta innebar och fick en chock när jag läste om detta på deras webbplats. Ansökningsavgift 350 000 SEK! En omedelbar första tanke var att detta måste vara avsett för publika bolag, men så verkar inte fallet vara.

Hur som helst ville jag försäkra mig om att min uppfattning var korrekt så jag mejlade en tydligt formulerad fråga till Finansinspektionen. Svaret jag fick tillbaka var ett långt standardsvar och innehöll endast information om deras regeringsuppdrag, men kan i korthet återges enligt följande:
I FI:s uppdrag ingår ej att besvara frågor från enskilda.

Med ovanstående sagt, är det någon här i forumet som vet om ovanstående är korrekt d.v.s. det kostar alltså minst 350KSEK bara i ansökningsavgift? Om handeln med värdepapper sker genom kapitalförsäkring istället för genom traditionellt konto, anses det fortfarande vara en värdepappersrörelse då?

Vad exakt är det som du vill göra i bolaget?

Tanken var att bedriva vinstdrivande traditionell handel med börsnoterade värdepapper. Både köp/sälj över vissa intervaller (dock ej dagshandel) men även för långsiktiga investeringar i publika bolag med fokus på utdelning/direktavkastning över lång tid.

Allting är som sagt bara en enkel tanke för tillfället och är inget som blir aktuellt utan noggrann utredning om vad som gäller och hur finansiering kan ske/är tillåten inom koncernen ex. om det går att tillämpa koncernbidrag o.s.v. för detta ändamål.

1 gillning

Det är ju inget som hindrar dig från att investera överlikviditet i ett bolag. Det är bara att det finn speciella regler om du tex ska kunna dra av förluster. Men att göra det inom ramen för sitt eget bolag är det många av oss i forumet som gör.

Absolut. I dagsläget gör jag redan så till viss del i mina bolag.

Jag gillar dock att segmentera och tanken på att kanske få till ett mindre men ändå framgångsrikt investmentsegment inom koncernen känns bra. Är inte heller omöjligt att jag siktar på företagsexpansion inom 5-10 år, men även kanske försäljning av ett dotterbolag.

Jag har själv denna kod:
Förvaltning av och handel med värdepapper, för en begränsad och sluten krets av ägare (SNI-kod 64 993).
Kanske det skulle vara ett alternativ?

1 gillning

Tack för info, intressant.

En följdfråga:
Bedriver du då ex. värdepappershandel på börsen med ett LEI-nummer (Legal Entity Identifier) på ditt bolag?

Ja, har haft det. Men valde i år att ha alla investeringar i kapitalförsäkring och då behövs inte LEI.

Kan det här vara en vägledning? Misstänker att om bolaget bedriver omfattande handel så att det betecknas som “värdepappersrörelse”, så behöver man ansöka hos FI. Annars behövs det inte.

Handel med värdepapper i aktiebolag – kapitalförvaltning eller värdepappersrörelse? | Rättslig vägledning | Skatteverket

2 gillningar

Jättebra info, tack. :slightly_smiling_face:

Det känns som om att det lutar åt tillståndspliktig verksamhet trots allt då tanken är att värdepappershandeln ska vara professionell och vinstdrivande. Det blir nog så att idén får mogna lite under några år framöver och så får vi se därefter.

Investmentbolag är ett skatterättsligt begrepp. Detta träffar inte dig även om du tycker att du har vad du kallar ett “investmentbolag”. Du har hamnat lite snett och måste läsa saker i sin rätta kontext.

3 gillningar

Vad är fördelarna resp nackdelarna med att sköta sina värdepappersinvesteringar i någon form av bolag istället för som ren privatperson? Jag är uppväxt i en familj helt utan egenföretagare, har tyvärr noll koll, och är jättetacksam för tips.

Har du för avsikt att använda ev vinster inom bolaget är det väl bäst att jobba med pengarna där. Speciellt om pengarna kommer från bolagets övriga affärer.

Annars tror jag att det är enklare att göra det privat. Enklare än så kan det inte bli, sannolikt inte billigare heller.

1 gillning

EDIT: Hittade begreppet nu på skatteverket och vad det innefattar. Detta hade jag missat.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.14/331234.html

Tack så mycket för informationen, då kan jag stryka begreppet ‘‘investmentbolag’’ ur idén. Att bolaget sedan anses bedriva tillståndspliktig verksamhet för värdepappersrörelse kvarstår nog vad jag kan se.

Tillståndspliktig verksamhet gäller när du förvaltar andras pengar. Du behöver naturligtvis inga tillstånd för att investera bolagets egna. Som ngn nämnde ovan, för KF behövs inte ens LEI kod.

Men om det är den enda funktionen hos företaget att förvalta eget kapital. Är inte det tillståndspliktigt?
@janbolmeson

Jag tror att det är ett holdingbolag som du far efter. Där bör du kunna äga egnabolag samt aktier i andra bolag, upplägget skall nog planeras noga med en duktig revisor.

Nej, mig veterligen så är det inte det. Men kolla upp det för säkerhetsskull.