Jag skulle rekommendera att kolla upp det här noga. Men min upplevelse är:
Det finns ingen specifik bemärkelse eller typ av bolag som heter “holdingbolag” eller “investmentbolag”. Det är ju som ett AB vilket som helst.
Sedan finns det regler för när investeringar (framförallt i noterade bolag) räknas som huvudsaklig verksamhet. Men det är ganska höga krav på antal transaktioner, något som jag inte tror passar oss i forumet.
Ett AB kan investera i det mesta. Jag själv har ju en stor del av min Lekhink i mitt AB så det går utmärkt att investera i guld (både pappers och fysiskt guld), alternativa tillgångar och det mesta andra man önskar. Sedan får man ha en duktig redovisningsfirma som hjälper en att göra rätt i bokföring och skatt. För det har varit lite klurigt från tid till annan, men allt går att lösa.
Hoppas det var lite ledtråd. Skicka ett meddelande så kan jag isf förmedla kontakt till dem som hjälper mig.
Det är nog den här aspekten jag funderar främst på. Eftersom mitt holdingbolag bara förvaltar kapital på börsen (från försäljning av ett dotterbolag) så vill jag inte råka glida över i ”huvudsaklig verksamhet” av misstag.
Ska ta det en vända med min revisor, men det är alltid skönt att ha lite anekdotisk bevisföring i ryggen.
Tror det egentligen blir relevant om du försöker kvitta vinster mot förluster. Så länge du bara har det i en KF för egen räkning, så är jag ganska säker på att det inte är någon ko på isen. Men kolla upp det.
Kan inte låta bli att Gubb-Googla (spekulera) så här lite på lördagskvällen. För börsnoterade fastighetsbolagt t.ex har jag för mig att tillgångarnas värde i någon mån är resultatpåverkande i bokföringen. Kan tänka mig att man skulle kunna hamna i något liknande situation om man klassas som investmentbolag om man är börsnoterad.
Vore intressant om du vill återkoppla när du pratat med revisorn.
Kommer man upp i stora nivåer på innehav och många delägare börjar annan lagstiftning gälla. Men då är det inte så mycket investmentbolag som lagen om alternativa investeringsfonder (LAIF) och liknande. På samma sätt finns det vissa undantag om man äger börsnoterade bolag som man inte avser att sälja etc. Men det är långt ifrån att ha ett bolag som man heläger själv och använder för att placera sina pengar och vänta på att ta ut dem med 3:12 eller 5:25-reglerna.
Ett holdingbolag eller moderbolag äger dotterbolag. Fördelen är att man via utdelningar och koncerbidrag kan fördela pengar inom koncernen. Är holdingbolaget passivt är det momsbefriat. Bolaget kan även ha egen verksamhet och är då ett aktivt bolag.
Ett investmentbolag äger aktier i andra bolag men har inget avgörande inflytande. Lundbergs kan exempelvis inte flytta pengar mellan Handelsbanken och Hufvudstaden.
Ett holdingbolag eller moderbolag äger dotterbolag. Fördelen är att man via utdelningar och koncerbidrag kan fördela pengar inom koncernen. Är holdingbolaget passivt är det momsbefriat. Bolaget kan även ha egen verksamhet och är då ett aktivt bolag.
Vet du om det finns nåt undantag där moms ändå kan dras av ifall bolaget är momsbefriat pga en för liten verksamhet? Nåt undantag beroende på syftet med bolaget. Eller hur löser en sånt?
Jag har ett AB som holdingbolag till ett HB. Får en del kostnader i AB men kan inte dra av moms och kan inte ta de kostnaderna i HB.