Skatt på holdingbolag

Hej alla!

Jag har ett holdingbolag som äger aktier i ett svenskt AB där jag under föregående går, 2023, sålde fjärdedel av innehavet. Det blev en bra försäljning med bra vinst så det är väldigt kul.
Nu är min redovisningskonsult osäker på vad som gäller, enligt hans program ska jag betala skatt på ett rejält belopp vilket jag inte är sugen på direkt. Jag har trott att jag inte ska behöva betala skatt på de pengarna innan jag tar ut dom, vad gäller här?
Tacksam för input.

Ett holdingbolag skiljer sig inte från andra AB skattemässigt. Om bolaget gör en kapitalvinst ska den beskattas.

1 gillning

Edit: drar tillbaka min kommentar.

Som Skogen skrev …

Samt att du kommer betala skatt när du väl tar ut pengarna.

Angående Holdingbolag, det är inte en juridiskt annorlunda. Det är bara ett tillägg i namnet och betyder egentligen inte något mer. Det som skiljer kan vara vilken verksamhet man bedriver och att man kanske inte har anställda.

Hmm ett förtydlignde, det är alltså försäljning av delar i ett dotterbolag.

Är det ett marknadsnoterat bolag du äger aktier i måste du med största sannolikhet skatta för vinsten.

Om innehavet är “näringsbetingat” behöver du troligen inte skatta för det, för att undvika dubbelbeskattning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/404809.html

1 gillning

Jag har själv bara bokfört utdelning och inte försäljning. Men det borde vara konto 8022 " Resultat vid försäljning av andelar i dotterföretag"?

Är det ett onoterat bolag borde du inte behöva betala skatt på vinsten.

Ja precis, det är det spåret jag är inne på. Tack alla för input!

Det förändrar en del, jag drar tillbaka min kommentar.

Då får du även se på följande länk:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/404815.html

Tack, jag var otydlig om alla omständigheter.

Själva poängen med att du äger dessa aktier via holdingbolag är ju att slippa skatta. Upplägget vore helt poänglöst om du först måste skatta på vinst precis som när du äger privat och sedan dessutom skatta på det du tar ut.

2 gillningar

Låter som läge att byta redovisningskonsult.

7 gillningar

…fast lämnar pengarna holdingbolaget ska de ju så klart beskattas. Lite oklart vad som menas i TS första inlägg😀Men för bolaget blir vinsten ej skattepliktig.

Vid försäljning av onoterade aktiebolag betalar man ingen skatt på försäljningen i ägarbolaget/holdingbolaget. Om du som privatperson säljer ett aktiebolag är det dock en annan situation.

Om du tar utdelning från ditt ägarbolag som du själv äger privat ska detta beskattas. Samma sak om du plockar ut lön.

Bokföringsmässigt bokförs transaktionen på kredit 13XX och debet 8XXX exempelvis 8221 om du följer BAS-kontoplan och som underlag formaliseras det med ett aktieöverlåtelseavtal som du sedan använder som underlag i bokföringen.

Om det handlar om en stor summa pengar och du har behovet så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en skattejurist/revisor på exempelvis något av de stora revisionsbolagen (inte redovisningskonsult).

2 gillningar

Hej! Först och främst, stort grattis till försäljningen och en bra vinst! Blir lite stressad av att läsa denna tråden och se att det finns redovisningskonsulter som bevisligen inte är lämpade för arbetet…

Verkar inte riktigt som alla detaljer framgår ur tråden, men som jag tolkar det så har du sålt andelar i ett bolag som anses vara näringsbetingade andelar, dvs ett svenskt AB, som inte är noterat på reglerad marknad. Framgår ju dock att du ägt 25% varpå marknadsnoteringen egentligen kan kvitta.

Eftersom det är en näringsbetingad andel du sålt så ska den därmed anses som ej skattepliktig. I inkomstdeklarationen lägger man därmed ”tillbaka” den bokförda vinsten i ruta 4.7 a som därmed minskar det skattemässiga resultatet.

Hoppas detta är till någon hjälp och hör av dig ifall du har någon mer fråga.
// Auktoriserad revisor från en av de stora fyra revisionsbolagen

3 gillningar