Under 10 år så har mitt AB gått ganska precis noll i vinst. En symbolisk summa varje år på sin höjd. Förra året gjorde jag plötsligt en bra omsättning och jag står nu med över en miljon i oväntad vinst, så jag tänkte göra utdelning (Jag har ju gott om utdelningsutrymme
Men… nästa år så kommer jag troligtvis inte omsätta lika mycket, och dessutom planerar jag föräldraledighet osv, så borde jag kanske istället periodisera en summa för ett sämre 2022?
(Här känner jag att mina kunskaper om Aktiebolag & ekonomi inte räcker till), så:
Finns det något som talar för att bokföra hela vinsten, bita ihop och skatta för en miljon, och sedan investera pengarna privat (jag har inget akut behov av pengarna)
Eller… ska man periodisera så mycket som möjligt och stapla på hög i bolaget för att (kanske) slippa en viss del av skatten i framtiden? Man skulle väl kunna investera i en kapitalförsäkring i väntan på att man går dåligt, eller hur?
Oj, oj…har skrivit om den här posten tre gånger medan jag bytt åsikt kring hur du ska göra, haha. Nu har jag landat i vad jag tror är det ultimata.
Svaret är (tror jag): det beror på om du vet med dig att du de kommande sex åren kommer tjäna taket för pensionsgrundande inkomst på 42 625 kr / månad. Alternativt gränsen för statlig inkomstskatt vid 44 700 kr / månad. Whatever, ungefär 42-44k / månad…kommer det finnas i vart fall ett år under de kommande sex åren då du tjänar under ca 42-44k?
Om du tror att du de kommande sex åren kommer tjäna minst 44k / månad hade jag struntat i att avsätta till periodiseringsfond i och med att du då undantar det beloppet tillsvidare från ditt bolags vinst och därmed från att kunna delas ut. Och om du har en miljon i utdelningsutrymme känns det dumt att inte använda det.
Om du tror att du minst ett av de kommande sex åren inte kommer tjäna 44 kr / månad hade jag valt att periodisera 30% av vinsten, vilket är max som tillåts avsättas till periodiseringsfond.
Bolagsskatten är för närvarande 20,6%. 1 000 000 x 0.3 x 0.206 = du slipper betala 61 800 kr bolagsskatt och kan ändå spara 300k i bolaget som du kan använda för lön t ex nästa år när du kanske har en lägre årslön än vanligt.
Och delar ut de 700k du inte periodiserar såklart.