Extra utdelning eget bolag närsomhelst

Om man har bokslut 20220701 – 20230630, men inte har gjort bokslutet ännu, kan man först ta en extra utdelning och sedan göra bokslutet 1 månad senare t ex

Om jag tolkar det så kan man ta extra utdelning när som helst om jag tolkar det korrekt, är det korrekt?

Är detta ditt första räkenskapsår? Du kan enbart dela ut det fria egna kapitalet i bolaget och det uppstår först när bolaget har generat en vinst.

Som @gronk säger, extra utdelningar kan man bara göra om det finns “fritt eget kapital”, men gör klart bokslutet för bövelen och skicka in, ha din årsstämma och ta utdelning det hade du ju kunnat fixa redan i somras!

1 gillning

Nej, det är inte mitt första år, företaget har vinst, tänkte bara ta en extra utdelning på det fria kapitalet från tidigare bokslut.
Anledningen att jag vill ta extra utdelning är att revisorn inte har tid att göra det bokslutet först i slutet av december, han har fullt upp! Samt att det blir svårare att se att man tagit ut en utdelning tänker jag!

1 gillning

Har du fritt eget kapital så går det givetvis bra, ska registreras hos bolagsverket att din extra stämma har beslutat om den extra utdelningen.

1 gillning

Det är fritt fram. Så länge det inte är så att det blir en förlust som, efter utdelning, skulle förbruka halva aktiekapitalet i det ej färdigställda bokslutet.

Tack, det låter bra! Nej det blir ingen förlust, och jag tar inte maximal utdelning heller utan låter det finnas kvar en del för sämre tider!

1 gillning

Kör på! Fira utdelning med en fin middag ikväll, eller givetvis något annat om du föredrar det!

1 gillning

Absolut, det ska jag göra :slight_smile:

Tack igen för klargörandet!

Något förenklat:

• Utdelning tas från Eget kapital.

• Vinst efter bokslut bygger på/ökar Eget kapital.

• Normalt tänker man på lågbeskattad utdelning och möjlighet till det beror på ditt privata utdelningsunderlag som syns på blankett K10 i din privata deklaration.

• Beslut om utdelning tas på ett bolagsstämmobeslut. (vanligtvis årsstämman annars på extrastämma)

• Utbetalning kan ske i princip dagen efter stämmobeslutet. Man kan välja om utbetalningen ska ske med eller utan avdragen skatt.

4 gillningar