Utdelning utan årsstämma

Hej

Jag har ett nystartat bolag (augusti 2023) med förlängt räkenskapsår tom 20241231. Alltså inga planer på bokslut eller årsstämma. Kan jag ändå göra en utdelning nu? Hur går jag till väga isf?

Tack på förhand

Du kan endast göra utdelning på resultatet från förra året. Har du inte gjort något årsredovisning ännu så har du inget resultat att dela ut från. Så svaret är nej du kan inte göra en utdelning ännu.

Ok. Kan man göra ett extra bokslut för att möjliggöra utdelning?

Ja du måste ha ett fastställt resultat som du beslutar utdelning kring.

Så du skulle kunna göra ett bokslut, årsredovisning och årsstämma per 2023-12-31 exempelvis och sen dela ut vinsten.

Här finns ofta olika missuppfattningar.

Som svar neeeejja måste finns något ”Eget kapital” att dela ut. (Därav ordet UTDELNING) I början har du ju bara ursprungliga insatskapitalet och de bör du absolut INTE nalla av. (Kan snabbt bli fel då)

När du gör bokslut OCH det uppstår vinst blir DET tillskott till Eget kapital (efter bolagsbeskattning). Dvs då ökar det Egna kapitalet i balansräkningen.

Sen är det också i regel vid samma tidpunkt/omedelbart efter bokslutet man har ÅRSSTÄMMAN vilket är ett (det vanligaste) tillfället där man kan BESLUTA att det ska ske en utdelning.

Man kan dock även besluta om det på en EXTRA bolagsstämma vid valfri tidpunkt under året OM det redan sen tidigare år finns ”överskott på” Eget kapital (utöver insatskapitalet) Så egentligen måste det inte vara just en årsstämma eller göras ett årsbokslut.

Du kan alltså INTE bara ta ut pengar fritt och kalla det utdelning utan det måste ske i form av ett stämmobeslut (vanligtvis årsstämman)

Rätta mig gärna om jag tänkt/skrivt tokigt.

1 gillning