Kan man i ett fåmansbolag ta ut utdelningen för beskattningsår 2023 enligt fåmansregler nu/redan i år via en extra stämma förutsatt att man har pengar i bolaget. Gäller det också huvudregeln? Det är inte såklart 100% vad slutlönerna blir för året, men man har en bra känsla i ett litet bolag
Du kan ta utdelning från fritt eget kapital, inte förväntat resultat för innevarande räkenskapsår.
Det är inte tillåtet att dela ut överskott som har upparbetats efter det att resultaträkningen och balansräkningen för föregående räkenskapsår fastställdes. Detta gäller även om det upparbetade överskottet eller vinsten finns i en balansräkning i en delårsrapport.
Tack för svar. Men hur mycket kan jag ta ut för att hålla mig inom 20%? Kan jag tex. göra ett restriktiv estimat av årets löner och lägga mig där
Finns regler kring utdelning. Exempelvis måste du ha ägt aktier i bolaget året då utdelningen avses. Exakt hur många månader för att tillgodoräkna sej hela året finns också regler för.
Så utdelning 2023 avser ju 2022.
Ta hjälp av någon redovisningsbyrå för att räkna fram utrymme enligt K10.
Vad händer om man gjort fel och betalat ut för mycket utdelning 2023, kan man reversera detta på något vis ?
Jag har dålig koll då jag har hjälp med det. Tror att det i slutändan beskattas som vanlig lön om man inte har utrymmet i sin K10 och det visar sej i deklarationen när den väl görs.
Nej, du kan inte ångra en utbetald utdelning i ett aktiebolag.
Om du betalt för mycket i utdelning och vill undvika att det beskattas som inkomst av tjänst kan du ju egentligen bara se beloppet som en förskottsbetalning av lönen. Det spelar ju ingen roll om nettolönen sätts över som en klumpsumma eller som 12 månadsbelopp. Så länge Skatteverket får in rätt belopp i form av arbetsgivaravgifter och inkomstskatt i slutändan dvs.
Huvudregeln avser löner utbetalda året innan. Så ägaren behöver ha tagit ut en lön på minst 426 tusen.
Om du tar ut för hög utdelning så beskattas du för inkomst av tjänst, men bolaget betalar inga arbetsgivaravgifter och det är heller inte pensionsgrundande.
Det är inte helt lätt att “ångra” en utdelning och det finns krav för det. Den får tex inte vara utbetald. Du kan läsa mer på Bolagsverkets hemsida. Beslut om vinstutdelning på extra bolagsstämma – Bolagsverket