Utdelning i eget bolag

Hej forumet!

Detta kanske är en väldigt basal fråga, men för mig som aldrig har drivit ett eget så är skattereglerna en väldigt hög tröskel att ta sig över. Min fråga gäller utdelning i eget bolag där jag själv är den enda som tar ut lön. Och jag tänker att vi ska utgå från de nya 3:12 reglerna som kommer (?) börja gälla från 2026.

Om jag tar ut en lön från mitt egna aktiebolag, exempelvis 50000 kr per månad, och förutsatt att jag har kapital i bolaget, hur mycket kan jag då ta ut som lågbeskattad utdelning?

Du kommer troligtvis kunna ta kring 300tkr till 20% skatt , som ska betalas in året efter (som privatperson).

1 gillning

Påverkas möjlig utdelning av hur mycket lön jag tar ut?

Ja men inte i ditt fall. Du behöver anställa några för att ha nytta av den andra regeln

Du behöver även ha “fritt eget kapital” så vitt jag vet.

Alltså pengar efter vinst kan delas ut.

Så det går inte bara ha ett utdelningsutrymme

Nej precis, helt riktigt.

Och för att förtydliga det hela ytterligare räcker det inte med pengarna som finns på företagskontot, om det inte finns vinst och fritt eget kapital

För räkenskapsåret 2025 kan du ta ut 322 400 kr till 20 % skatt. Tar du ut lön över 644 800 kr (53 734 kr / månad) kan du räkna med 50 % av lönen som överstiger detta i utdelningen. All utdelning över vad du får ta ut beskattas som lön (skatt mellan 30 - 56%).

Exempel 1 - 50 000 kr / mån
Maximal utdelning: 322 400 kr

Exempel 2 - 60 000 kr / mån
Maximal utdelning: 360 000 kr (322 400 + 50% av (720 000 minus 644 800))

Exempel 3 - 20 000 kr / mån
Maximal utdelning: 322 400 kr

Antar här att du äger 100 % av bolaget (annars minskar du utrymmet till din andel) och som Falk och Flurre säger: beloppet som delas ut behöver vara fritt eget kapital (sparad vinst från 2025 och tidigare år). Detta är då ägarna endast kan disponera över det fria kapitalet vid årsstämman; det bundna kapitalet (primärt aktiekapital) är säkerhet för bolagets åtaganden.

Vill du snacka vidare hjälper jag dig gärna. Dra isf ett mail till ludvig@lumion.se!

3 gillningar

Väldigt tydligt och bra exempel! Tack! Jag tolkar detta som att det är de “nya” 3:12 reglerna som kommer börja gälla efter årsskiftet?

Exakt! Reglerna gäller från 1 Januari 2026, vilket innebär att utdelning som beslutas efter detta kan tillämpa de uppdaterade reglerna. Har du vanligt räkenskapsår (1 Jan - 31 Dec) så måste du besluta om utdelning enligt de nya reglerna.

Värt att nämna är att man får spara outnyttjat utdelningsutrymme till framtiden.

Nytt för 2026 är att man tagit bort uppräkningsräntan på sparat utdelningsutrymme.

1 gillning