Utdelning och moms

Hej! Jag har ett aktiebolag som startades i slutet av 2022. Jag driver det som bisyssla och vill ta hela vinsten som utdelning. Det finns massor av trådar och guider kring strategier och skatteregler men jag har svårt att hitta en guide som beskriver vad jag praktiskt behöver göra från att pengarna kommer in på företagets konto tills de kommer till mitt privata konto. Jag skriver hur jag tror att det går till och är tacksam för era kommentarer.

Under året (2023) har jag sålt tjänster för 100 000:- (inkl. 25 % moms) och haft utgifter på 2500 kr (inkl 25 % moms). Mitt räkenskapsår slutar 31/12.

1. Företagets resultat blir 78 000:- när momsen är borträknad. Försäljningen är 80 000 (+20 000 i moms) och utgifterna 2000 (+500 i moms).

2. Senast 31/7 2024 ska jag upprätta en årsredovisning, hålla årsstämma och lämna in inkomstdeklaration 2.

3. I årsredovisningen ska det ingå en förvaltningsberättelse där avsikten att betala ut vinsten som utdelning framgår.

4. I inkomstdeklarationen framgår att bolagsskatten blir 20,6 % av 78 000 och att företagets vinst efter skatt blir 61 932 kr.

5. På årsstämman beslutas att 61 932 kr kommer betalas ut till aktieägarna (dvs till mig privat).

6. Momsdeklarationen för 2023 ska lämnas in senast 17/8 2024. Där framgår att jag ska betala in 19 500 kr (20 000 - 500).

7. I min privata inkomstdeklaration 2025 deklarerar jag utdelningen och får betala 20 % (av 61 932 kr) i skatt. Detta görs på blankett K10.

Är ovanstående korrekt? Har även ett par frågor kring detta:

Var/när anger jag att utdelningen sker enligt förenklingsregeln? Är det i min privata deklaration 2025 eller ska det framgå någonstans i företagets dokumentation 2024?

När gör jag själva transaktionen av utdelningen? Är det ett särskilt datum som bestäms på årsstämman eller kan transaktionen göras direkt efter stämman? Finns det regler för hur detta går till?

När behöver momsen betalas in? Det finns tydliga beskrivningar för vilka datum som gäller för kvarskatt vad gäller låg och hög kostnadsränta. Är det samma regler som gäller även för momsen? Redan nu har jag ju cirka 20 000:- på företagets konto som är statens momspengar. Kan jag behålla dessa räntefritt fram till nästa höst eller behöver de finnas på skattekontot tidigare för att jag ska slippa ränta? Hade det varit skillnad om beloppet varit över 30 000 kr?

För att vara första året du gör det här har du väldigt bra förståelse! Jag kan säga dig att jag har kunder(driver redovisningsbyrå) som inte begriper hälften av det här trots många många år som företagare.

Till dina frågor.
Det är i blankett K10 du räknar fram ditt utrymme för lågbeskattad utdelning, alltså enligt förenklingsregeln du nämner. Bolaget har ingenting att göra med hur din utdelning beskattas privat.

Utdelningen beslutas under stämman och blir tillgänglig för utbetalning därefter om inte ett särskilt datum beslutas under stämman.

Momsen skriver du ska deklareras 2024-08-17 och det är även då den ska betalas senast. Oavsett belopp.

2 gillningar

Tack för svaret!

Förstår jag rätt att om jag inte anger något särskilt datum för utdelningen i samband med stämman så kan jag göra transaktionen direkt dagen därpå? Och vad gäller momsen så kan jag behålla de pengarna räntefritt fram till 17/8?

Har också en fråga om vad som händer med räntan om jag placerar företagets pengar på ett sparkonto mot ränta:
Betalar företaget 30 % i skatt precis som privatpersoner eller blir hela räntan en del i företagets vinst som beskattas med 20,6 %? Eller måste företaget först betala 30 % i skatt och sedan bolagsskatt på resterande 70 %? Om jag till exempel har 100 000 kr på ett konto med 3 % ränta i 6 månader så blir räntan 1 500 kr. Hur mycket av detta kan jag senare ta som utdelning: Är det 1500 x 0,7 = 1050, 1500 x 0,794 = 1191 eller 1500 x 0,7 x 0,794 = 834 kr?

Samma princip som för privatpersoner som bedriver enskild näringsverksamhet. Man dubbebeskattas inte.

På den del av ränta eller utdelning som berör näringsverksamheten betalar man inte skatt som kaptalinkomst utan som näringsverksamhet. Detta oavsett om banken gjort 30% skatteavdrag eller ej.

Ja, du kan betala ut utdelningen direkt efter stämman. Och du kan i teorin ha stämman 1 januari (men borde vänta till februari, eftersom det kan dyka upp saker som rör räkenskapsåret i efterhand).
Och ja, momsen är din att hantera fritt fram till förfallodatum. Det tillkommer ingen ränta eller avgift så länge den finns på Skattekontot 17/8.
Företaget ska också lämna kontrolluppgift (KU31) senast 31/1 året efter att det har lämnat utdelning, så att det kommer med i din självdeklaration.
Räntan borde inte bli beskattad, och då redovisar du den som ränta på bank, vilket ingår i aktiebolagets vinst, och skattas 20,6% på. Redan beskattad ränta (exempelvis på bankkonton utomlands) redovisas som just det, så att det undantas från skatteuträkningen i samband med årsbokslutet och deklarationen.

Tack för tydligt och bra svar!

En följdfråga - när måste senast den privata skatten för utdelningen på 20% vara inbetald för att inte behöva betala ränta?

Ungefär den 11-13 februari året efter då utdelningen togs. För utdelning som togs under 2023 är det den 12 februari 2024:

Förutsatt att kvarskatten blir mer än 30 000 gäller datumet i kommentaren ovan. Det är oavsett vad som gett upphov till skatteskulden, inget specifikt för utdelningar.

Detta gäller kvarskatt för företaget - jag kan inte se att samma datum gäller för privatskatten för utdelningen. Eller?

Länken ovan till Skatteverket som förklarar mer avser privatpersoner.