Jag tror kanske jag tidigare rört ihop året bokslut avser och året då bokslut och utdelning sker.
Bolag startat under 2021.
Äger förstås andelarna vid ingången 2022.
Gör bokslut för 2021 nån gång under 2022.
Utdelning enligt förenklingsregeln efter stämman 2022.
Skattar som fysisk person för utdelningen 2023 (deklaration för 2022).
Samma princip som för lön. Får du lön år 2021 betalas in in en preliminär skatt på denna. År 2022 gör du en självdeklaration och den faktiskt skatten räknas ut exakt.
Får du utdelning 2022 skall det normalt sett dras 30 procent i preliminär skatt.
Utdelningen för dig som privatperson är en inkomst av kapital under 2022 och ska, som du säger, tas upp i 2022 års deklaration som du senast lämnar in 2023.
Kom ihåg att du bara kan använda förenklingsregeln för ett bolag.
Vidare vet jag inte vilket utdelningsutrymme du har, eftersom bolaget startades 2021 kan det vara så att du ej har möjlighet att ta hela gränsvärdet för förenklingsregeln. I så fall blir det inkomstbeskattning på det som ligger över.
Huvudregeln är ej aktuell i ditt fall för utdelning 2022 eftersom du ej har inkomst i bolaget 2020.
Bry dig inte om kommentaren ovan om preliminärskatt. Det är inget som någon kommer kräva dig för det här. Du kan själv betala in skatten på förhand, om du vill, till ditt skattekonto. Jag rekommenderar att göra det senast Januari 2023 (även om det spelar mindre roll med de här beloppen).
" I fåmansbolag finns ingen skyldighet att göra avdrag för preliminär skatt på utdelningar till aktieägare som är obegränsat skattskyldiga i Sverige."
Man får inte glömma att lämna in en KU31. Innan 12/2 året därpå ska man betala in den del av totala “skatt att betala” som överstiger 30.000 till sitt privata skattekonto och resterande del i maj. Beroende på hur snabb man är med att göra klart bokslut etc så kan man placera 12m fasträntekonto och få riskfri ränta.
Tar man vägen att företaget drar preliminärskatt på utdelningen så är min personliga upplevelse att det lättare blir problem, speciellt om det redovisas i AGI:n.
Håller man sig inom utrymmet enligt förenklingsregeln (eller huvudregeln även om det inte är aktuellt för TS) så är skatten 20% eller närmare bestämt 30% på 2/3 av utdelningen.
Så, nu ligger siffrorna på konto 2898 och kan såvitt jag förstår betalas ut till mig själv närsomhelst.
Helst senast Januari nästa år ska alltså 20% av detta in på mitt (privatpersonen) skattekonto: Antingen nu bums, eller lägga hos t.ex. Collector (1%) eller spela på börsen eller ge till min fru och lösa problemet när den dagen kommer.
En KU31 fylls i nästa år mer eller mindre automatiskt när jag gör bokslut.