Utdelning enligt schablon och K10 vid förlängt räkenskapsår

Hej!

Mitt första bokslut i AB börjar närma sig. En fråga som kommit upp är hur jag kan tänka med utdelning.

Det är ett fåmansbolag med mig som enda aktieägaren och ett aktiekapital på 25000:-. Startade bolaget augusti 2022 och har förlängt räkenskapsår.

Har 2022 inte tagit ut lön från bolaget. Under 2023 har jag tagit ut 613900:-.

Det gör att jag nu efter årsbrytet har ägt aktierna vid ingången av två år.

Jag har nu eget kapital som jag vill dela ut efter nyår.
Hur funkar det med utdelningsreglerna - kan jag då använda mig av schablonbeloppet “två gånger” typ 195+195=390tkr? Kan jag ta ut en utdelning enl huvudregeln ca 309tkr och sparat schablonbelopp på 195tkr?

Har heller inte fyllt i någon k10 2023?

Hur ska jag tänka för att maxa lågbeskattad utdelning enligt mina förutsättningar?

Schablonregeln går - om jag inte är helt fel på det - på din deklaration K10 och har egentligen inget med företagets bokslut att göra. Du kan korrigera K10 upp till 5 år bakåt i tiden genom att lämna in en ny deklaration till SKV.

@Gronk, @Monica, @Nestor - har jag rätt i ovan?

så då borde jag ändra/lämna in en k10 i efterhand för deklarationen 2023 där jag sparar schablonbeloppet? Då borde jag direkt efter nyår kunna ta schablon + huvudregeln som utdelning

Du ägde inte aktierna vid beskattningsårets ingång för 2022 (dvs 1 januari 2022) och kan därför inte tillgodogöra dig utdelningsutrymme för 2022, men däremot för 2023. Utdelningen för 2023 baseras på lönen under 2022 (om du vill ta ut enligt huvudregeln).

Ett förtydligande:
Du får utdelningsutrymme varje år du har ägt aktierna vid årets ingång.
Det krävs ett bokslut för att stämman ska kunna besluta om utdelning. Om du hade gjort ett bokslut 221231 hade du kunnat ta ut lågbeskattad utdelning 2023 eftersom du ägde aktierna vid ingången av 2023.
Under 2024 har du ett bokslut bakom dig (när det är gjort) och du har d¨å två års utdelningsutrymme, varav 2024 kan baseras på lönen 2023.

1 gillning

Kom ni fram till något här? Jag befinner mig i stort sätt i exakt samma situation som @141bror och undrar hur mycket jag max kan ta ut i lågbeskattad utdelning nu när jag gör det första bokslutet. Fungerar det att ta en förenklingsregeln och en huvudregeln? Lämnade inte heller in någon K10 förra året, ska jag göra det i efterhand?

Mitt svar ovan gäller fortfarande. Så om du startade ditt bolag 2022 har du utdelningsutrymme för 2023 och i år får du för 2024. Har du tagit ut tillräckligt mkt lön 2023 för att uppfylla huvudregeln så blir det förenklingsregeln för 2023 och huvudregeln för 2024.

1 gillning

Tack Monica, läste inlägget 10 gånger och tror jag äntligen förstår. Jag deklarerar då i år att jag inte tog någon utdelning under 2023, dvs sparat schablonutrymme från inkomstår 2022. Betalar ut utdelningen för inkomstår 2022 och 2023 nu i år och deklarerar det sen på nästa års deklaration. Stämmer det? Då behöver jag inte heller gå tillbaka och fylla i någon K10 i förra årets deklaration eftersom jag inte har något utdelningsutrymme för 2022?

Nej.
Du kan inte betala ut utdelning för 2022 och du har inget sparat utdelnigsutrymme från det året heller

När startade du bolaget?
Du kan räkna utdelningsutrymme för varje år du har ägt aktierna vid årets ingång.

Startade bolaget i oktober 2022 med förlängt första räkenskapsår till sista december 2023, så jag gör mitt första bokslut nu.

Så (om jag förstått rätt) borde jag ha utdelningsutrymme för år 2023 som baseras på 2022 års inkomst, i mitt fall schablon pga ingen lön under 2022 dvs 195K, som deklareras i deklaration som skickas in nu i vår. Sen har jag utdelningsutrymme år 2024 som baseras på 2023 års inkomst, i mitt fall 600K i lön ger 300K i utdelningsutrymme som jag då tar upp i deklarationen som skickas in nästa år. Det stämmer väl?

Fortfarande lite osäker om jag skulle skickat in en K10 i förra årets deklaration som då visar på att jag ägde aktier i bolaget vid ingången av 2023, dvs det utrymme jag deklarerar för i år. Ska jag göra en ändring i förra årets deklaration och skicka in en K10 i efterhand?

Tror inte att du behöver ändra förra årets deklaration. Min uppfattning är att du har rätt till/skapar utdelningsutrymme varje år men det är lättare för båda parter om det finns dokumenterat.
Du har uppfattat det rätt, med följande förtydligande:

• utdelningsrätten har inte med tidigare år att göra. Den baseras bara på om du äger aktierna vid årets ingång.
  • däremot bestäms utdelningsutrymmet utdelningenrätten ger utfrån lön tidigare år eller schabonbeloppet innevarande år.

Min tolkning är att du har rätt till utdelning enligt förenklingsregeln 2023 + huvudregeln för 2024.

3 gillningar

Tack så mycket för hjälpen Monica! Känns som jag har förstått det hela nu.

2 gillningar

Hur gick det? :slight_smile:

Sitter nu med deklarationen och tolkar det som att jag kan spara schablonbeloppet på ~195tkr till nästa deklaration som då blir för 2024. Samt att jag då i nästa deklaration kan använda huvudregeln ~300tkr.

Det betyder alltså att jag nu under 2024 kan plocka ut 195tkr + ~300 tkr och hålla mig inom lågbeskattad utdelning.

Gör du likadant?

Jag startade också ett AB 2022. Har redovisningskonsult och revisor. Fyllde i K10 för första gången nu i år. Får utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln för inkomstår 2023 eftersom jag inte tog tillräckligt hög lön för huvudregeln 2022. När jag år 2025 ska deklarera för inkomstår 2024 får jag utdelningsutrymme enligt huvudregeln eftersom jag tog ut tillräckligt hög lön 2023.

Att ta utdelning är inte aktuellt än så jag kan inte reglerna vi om när jag får ta utdelningen.