Du har nyttjat 1 utdelning redan, men vill nyttja den igen? Du kan inte använda både lönebaserad och förenklingsreglen för samma år (det är ju därför systemet görs om, för att det varit för komplicerat.)
Du får använda antingen huvudregeln eller schablonregeln för ett givet år. Inte båda. (För du har “bara” ett AB, korrekt?)
Därmed kan du inte heller ta schablon-utdelningen du planerar för 2024.
Du kan ju f ö direkt se hur mycket sparat utrymme du har. Står på din senaste K10. Ditt kvarvarande utdelningsutrymme är det beloppet (något uppräknat) + utdelningsutrymmet för 2025 (som bör bli runt 300k enligt huvudregeln).
Det kan du, men det kommer inte fortsätta räknas upp med en procentfaktor, så det finns egentligen inget skäl att göra det, förutom möjligen om du behöver hålla kapital i bolaget för investeringar eller buffert.
Tack, stämmer då min förståelse enligt nedan, jag tar gärna emot rättelser/kommentarer;
Schblonbaserat utdelningsutrymme:
Enligt min K10 för inkomståret 2024 har jag ca 410kkr i sparat utdelningsutrymme till nästa år.
Under 2025 borde det väl adderas ca 230kkr till det schablonbaserade utrymmet, så ca 650kkr.
A. Är beräkningen av schblonbaserat utdelningsutrymme korrekt förstådd av mig? Dvs att jag vid ingången av 2026 har ca 650kkr i sparat schblonbaserat utdelningsutrymme?
Lönebaserat utdelningsutrymme:
Omsättning 2024: 1,7 Mkr, lön (~643 000 kr), 50% i utdelningsutrymme ca 320kkr
Omsättning 2025: 1,9 Mkr, planerar lön till brytpunkten (~643 000 kr), 50% i utdelningsutrymme ca 320kkr
Lönebaserat utdelningsutrymme måste tas ut året efter och kan ej sparas
B. Är beräkningen/påstående kring lönebaserat utdelningsutrymme korrekt förstådd av mig?
Uttagen utdelning:
Under 2025 tog jag ut lönebaserad utdelning på 2024 års lön om ca 307 000 kr (som enligt min förståelse annars skulle brinna inne?)
Jag måste välja om jag under 2026;
tar lönebaserad utdelning baserad på 2025 år löneutbetalningar (ca 320kkr i lönebaserat utdelningsutrymme)
eller
tar schablonbaserat utdelning (upp till ca. 650kkr
C. Har jag enligt ovan beskrivningar förstått förutsättningarna korrekt?
Slutsats:
D. Om jag inte samtidigt kan ta både schablonbaserad utdelning och lönebaserad utdelning samma år och det schablonbaserade utdelningsutrymmet kan sparas så bör jag väl ta ut lönebaserat utdelning under 2026 (som annars skulle brinna inne?)
Nej. Du har ett och endast ett utdelningsutrymme, inte två separata. Det räknas med nuvarande regler upp för varje år baserat på antingen schablonregeln eller huvudregeln. Därefter minskas det med den utdelning du tar ut. Det uppräknade utdelningsutrymme du inte utnyttjar sparas till framtiden.
Så. Du har enligt K10 410k i sparat utrymme (förutsatt då att du gjort rätt på dina K10:or tidigare). Under 2025, givet att du tagit lön, kommer det räknas upp enligt huvudregeln med ca 300k. Så 2025 bör du totalt kunna ta ut ca 710k som lågbeskattad utdelning som max. Det du inte tar ut sparas till nästa år. Så, om du nu 2025 tagit ut ca 300k (och inte tar ut mer) kommer ca 400k fortsätta vara ditt sparade utrymme.
Från 2026 framåt kommer enbart schablonbeloppet vara aktuellt för de allra flesta egenföretagare, så 2026 och framåt kommer utdelningsutrymmet räknas upp med drygt 300k/år.
Om du är osäker på detta rekommenderar jag att låta en redovisningskonsult köra siffrorna åt dig, så du slipper obehagliga överraskningar i någon riktning.