I år hände det. Jag sa upp mig. Hade möjlighet att starta eget sidan, och därtill bra bonus när jag slutade anställning. Nu är läget:
Jag har redan överskridit helårets brytgräns för statlig inkomstskatt från lön från anställning.
Företaget kommer ha >2milj vid nästa bokslutsdatum 28/2 2025 (räkenskapsår 1mars-28feb)
Det finns inga meningsfulla inköp att göra (konsultfirma)
Jag behöver inte ta ut pengar, vill bara göra det smartaste.
Alternativ:
Enbart ta utdelning enligt schablon 204 000. Det betyder 20% bolagsskatt först. Investera överskottet på börsen.
Ta ut lön till 51% skatt under 2024
Ta ut hela 2025 års lön (615 000) i januari (nytt skatteår privat, men fortfarande 2024 års räkenskapsår i företaget). Det ger mig större utdelningsutrymme.
Visst är alternativ 3 bäst? Har jag missat något eller haft otur när jag tänker någonstans?
Enda problemet med alternativ 3 är att du får fortsätta på samma sätt.
För när bolaget passerat till nästa år sitter du i samma sits. Ljusningen är att det lutar åt nya 3:12 regler vilket skulle innebära att du tjänar ca 100kkr på att göra så tills de nya reglerna går igenom (om de går igenom).
För att maxa utdelning kan du räkna på lönebaserat utdelningsutrymme. På så vis får du mer utrymme än bara schablon på din K10’a.
Du kan lätt googla på vilka beloppsgränser det är för varje år.
Tänk även på att betala in för tjänstepension.
Där finns t ex regler för extrainbetalning du har rätt att göra från eget bolag. Kolla med din bank eller annan rådgivare för tjänstepension.
Eftersom jag antar att du både har lön från din tidigare tjänst, och från bolaget, så blir det ev onödigt mycket lön med statlig skatt just i år 2024.
Vänta i så fall med det till 2025.
Skit i lön i år och ta schablonutdelning sen börja med vanlig lön.
Ta all lön efter nyår men innan bolagets nya räkenskapsår. Men då får du vänta med mer lön till efter nästa nyår och göra samma sak och vänta in nya 3:12 som ger ungefär samma schablonutdelning som huvudregeln vid brytpunkt. För att då komma i fas med normal lön.
Första meningen efter punkt 2 i bilden.
Du måste ha ägt aktierna i bolaget 1:e januari 2024 för att kunna räkna fram gränsbeloppet och få en utdelning 2025. Ska vara lugnt i ditt fall då du ägt sedan aug 2023. Dock vet jag inte vad som hade hänt om du startat bolaget januari 2024 med tanke på att ditt räkenskapsår inte sammanfaller med kalenderåret.
Alternativ 3 ser jag som bästa alternativet med att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt och använda ditt utdelningsutrymme till lågbeskattad kapitalinkomst
De nya 3.!2 reglerna från Jan 2026 kommer innebära en förändring som kommer gynna de löneintensiva företagen, dom vill få igång Sverige!