Sänka utbetald lön i enmansAB?

Nybörjare. Har ingen bra ekonom/revisor, letar vidare. Eget AB inga anställda. Höginkomstbransch, lyxproblem.

Kombinerar AB med timanställning. Har nu slagit i taket för statlig skatt, tog ut lite för mycket från bolaget när jag var glad :-).

Hur bokför jag “minskad lön”. i mitt AB för att ha utrymme att få inkomster från anställningarna?
Säg 50000
Går detta? Måste privatpersonen betala tillbaka, annars ser det ju nästan ut som att man lånat av bolaget ?? Tar ju hellre högre vinst och vinstskatt i bolaget än statlig skatt privat ( inkl soc).

tack på förhand

Startade i år så kan ej betala ut utdelning detta räkenskapsår.

Om du inte har brutet räkenskapsår kan du dela ut, enligt en annan tråd kan första räkenskapsåret vara hur kort som helst i kalendertid däremot inte längre än 18 månader.

Nettolönen är inga problem att bokföra som tillfällig fordran eller annat bolaget har mot dig men har du redan deklarerat arbetsgivaravgifter och skatt blir det klurigare att dra tillbaka och ändra detta till et lägre belopp enligt skatteverket.

Frågan är om det ens är värt besväret hur mycket pengar handlar det om netto du vinner på stöket?

Bäst är att kolla med en revisionskonsult de kan reglerna :slight_smile:

1 gillning

Du kan inte dela ut första verksamhetsåret? Du kan väl inte iheller stänga ditt år när du vill första året? Det är ju begränsat till när du satt ditt räkenskapsår. Annars är det rätt att ditt första kan vara kortare än 12 månader. Mitt kommer t.ex vara 5.5 månad.

Jag trodde inte det gick men enligt en annan tråd kan man dela ut för första räkenskapsåret om det så bara är en dag långt, själva utbetalningen blir ju först år 2 men avser år 1. Hypotetiskt sett kan man alltså starta bolaget på nyårsafton, fakturera och stänga böckerna samma dag och sedan besluta om utdelning på stämman.

Du måste avsluta ditt första räkenskapsår. Så i teorin kan man ta utdelning under 2026 om du startat bolag under 2025.

Men du måste äga aktierna 1/1 samma år som du vill ta utdelning. Det gjorde man inte om man startade 2/1 t.ex

Men jag som startade mitt bolag i Juli 2025. Kan stänga mitt första år 31/12-25 och sen ta beslut på stämma under 2026 att ta utdelning som sen deklareras 2027. Men under 2025 finns det ingen möjlighet för mig att ta utdelning då jag inte ägde aktierna den 1/1-25

Det är ju bara själva utbetalningen du inte kan göra samma år.

Du kan inte göra utbetalning utan beslut och du kan inte ta beslut om extra utdelning. Som sagt, du MÅSTE äga aktierna den 1/1. Ägde man inte aktierna 1/1-25 så går det inte. Spelar ingen roll med verksamhetsår/räkenskapsår eller annat.

Jag tror inte du läser vad jag skriver, eller så fattar du fel.

Nej, jag tror jag förstår dig. Jag tror dock inte du förstår att ett bolag startat 2025 kan inte dela ut något förens 2026.

Det är ju precis det jag skriver. Jag har drivit ett antal företag i snart 30 år så oroa sig icke.

jag missade nog denna variant. Ska höra med en revisor om det går att ändra men troligen inte.

Vill du stänga 31/12-25 och du inte har brutet så går det utmärkt. Men har du ett brutet så stänger du på “korrekt” datum, och får ditt första år som är kortare än 1.

Detta är fel. Man kan exempelvis ta emot utdelning i dag, trots att man inte ägde aktierna den 1 januari 2025. (Det förutsätter att bolaget har fritt eget kapital som kan delas ut och att bolagsstämman beslutar att göra en utdelning, givetvis.) Däremot kan skattesatsen för dig som mottagande fysisk person bli relativt hög, men det går. Det är viktigt att hålla sig till sanningen.

Jag hittar inget som stödjer det du påstår. Allt säger att du måste ha ägt aktierna 1/1.

I övrigt så är det inte enbart en bolagststämma som behöver till, du behöver även göra ett bokslut.

Här har du lite skönlitteratur från SKV

Som säger bla

ska företaget ha gjort årsbokslut, ha pengar som får delas ut och ha haft en bolagsstämma.

samt

Ingen utdelning i nystartade företag

Företaget måste ha avslutat sitt första räkenskapsår och ha gjort sitt årsbokslut innan det går att besluta om utdelning. Det innebär att du inte kan ta någon utdelning under startåret.

Så till dig min vän “Det är viktigt att hålla sig till sanningen”…

1 gillning

@doktorskepsis du kan inte ta utdelning iår 2025 då du startat bolaget och räkenskapsåret är ej avslutat. (Utgår från att räkenskapsåret är 2025XXXX - 20251231).

(Du kan inte heller hålla extrastämma nu i 2025 då bolaget inte har några sparade vinster från tidigare år då det inte finns kapital att dela ut).

Utdelning kan tas först efter att räkenskapsåret är stängt och årsstämma hållits vilket blir våren 2026.

K10an deklareras sedan i din privata inkomstdeklaration 2027.

/Redovisningskonsult

info@finanssaldo.se

1 gillning