Juni 2024 startade jag mitt aktiebolag, gjorde en liten vinst första bokslutet vid årsskiftet. I år, 2025, beslutade styrelsen om en utdelning på 70 000. Antagandet från min sida och min redovisningskonsult är att jag ägde aktierna vid årets ingång och därmed har utrymme till lågbeskattad utdelning. Men har jag tänkt tokigt, är det först 2026 jag kan ta lågbeskattad utdelning?
Har du brutet verksamhetsår? Så bör det väl vara ok?
Men om du har verksamhetsår Jan - dec så har du inte redovisat något för 2025 ännu, och då blir det svårt att ta utdelning för 2025. Det är åtminstone min tolkning.
Vinsten i bolaget gjordes 2024. Delar av den jag vill dela ut.
Frågan är väl egentligen om jag kan ta ut lågbeskattad utdelning innan jag fyllt i en k10 privat? Kommer göra det när jag deklarerar våren 2026 för år 2025 privat?
Du kan inte ha gjort bokslutet efter ett halvår, såvida du inte övertog ett bolag med verksamhet i. Det normala är att ditt första verksamhetsår blir förlängt till nästa årsskifte om du inte har brutet räkenskapsår.
Och fått den godkänd? Jag är ingen expert på området men jag mycket svårt att tro att du kan ta utdelning efter att ha drivit bolaget ett halvår, det skulle öppna upp möjligheter att köpa tomma bolag, ha lite intäkter mot slutet av året och dela ut hela omsättningen.
Tja, läser man på Bolagsverket tycker jag det är oklart. Å ena sidan är det tydligt att ett räkenskapsår är 12 mån, därav namnet, å andra sidan att det kan behövas två årsredovisningar i vissa fall. Hur det påverkar utdelningsmöjligheterna framgår förstås aldrig. Jag tycker bara det låter konstigt om det går att starta ett bolag i exempelvis december år 1 och sedan dela ut direkt nästkommande år.
Nadia startar ett aktiebolag den 1 mars 2024 och bolaget avslutar sitt första räkenskapsår den 31 december samma år. Det innebär att första året som bolaget kan besluta om utdelning är på bolagsstämman 2025.
Nej visst, du måste ju först betala bolagsskatt så det är ju ingen skillnad. Jag tycker bara det känns som ett möjligt kryphål för fiffel om man kan ha månadslånga årsredovisningar. Sådant är dock upp till Bolagsverket att bedöma så får du årsredovisningen godkänd är det väl fritt fram antar jag.
Snabbkalkyl blir då att om du vill dela ut 70 tkr så måste bolaget ha gjort en vinst på ca 85 tkr som beskattas 20,8%, utdelningen skattas sedan privat med 20% så kvar då 56 tkr.
Tror alla är nöjda, betalade massa lön, arbetsgivaravgifter och skatter 2024. Rent mjöl i påsen!
Ja, teknikaliteten jag oroar mig för är om det lågbeskattade utdelningsutrymmet tillfaller aktieägaren vid årsingång och endast redovisas i deklarationen för pågående år året därpå när K10 lämnas in med deklarationen. För jag fick inget utrymme för 2024 då jag inte ägde aktierna 1 januari.
Har vi antagit fel så beskattas min utdelning som inkomst av tjänst, vilket i det här fallet tyvärr skulle betyda marginalskatt.
K10 har egentligen inget med saken att göra, SKV har inga förtrycka uppgifter om din utdelning utan den fyller din redovisningsbyrå i åt dig. Så om du gjorde vinst med rätt till utdelning räkenskapsåret 2024, och delar ut pengarna 2025 så deklareras detta först 2026.
Du ägde aktierna vid 2025 års ingång, och utdelningen når ditt privata bankkonto under 2025. Inga konstigheter; det går att ta lågbeskattad utdelning enligt 3:12-reglerna (förutsatt att reglerna allas andras villkor är uppfyllda och att det finns medel att dela ut). Det utdelningen deklarerar du som privatperson våren 2026.
Eftersom du inte ägde aktierna vid 2024 års ingång och inte heller hade tidigare sparat utdelningsutrymme hade du inte kunnat ta lågbeskattad utdelning under 2024, men vad jag förstår på dig har du inte heller gjort det.
Du kan ha ett första räkenskapsår kortare än 12 mån, det är inte några konstigheter. Dock kan ett första räkenskapsår aldrig vara längre än 18 månader. Det innebär att om ett bolag är startat juni 2024 så kan det inte ha slutmånad december 2025 för det blir 19 månader.
Jag har själv ett bolag registrerat april 2024 och valde december 2024 som sista månad i det första räkenskapsåret just för att jag inte ville ha brutet.
Jag har dålig koll på utdelningen i sig och deklarationen kring den, men det jag har med mig själv från mitt eget företag är att jag nu i deklarationen jag lämnade detta året inte kunde ta upp något utdelningsutrymme att spara eftersom jag inte ägde aktierna före 240101. Det är först nästa år när jag lämnar deklaration för 2025 som jag kan spara utdelningsutrymme i min K10.