Hej!
Lyssnade på er podd om företagande. Ni nämnde att man helst ska starta före ett årsskifte för att få rätt till ett extra utdelningsbelopp
Jag startade mitt enmansbolag sept 2020. Har jag då rätt att ta ut ett utdelningsbelopp för hela 2020 eller bara för de månader som mitt bolag var registerat, typ 4 tolfte-delar? Det skulle väl i så fall vara max enligt Förenklingsregeln, eftersom jag inte hann ta ut tillräckligt mycket lön för att få använda Huvudregeln för år 2020
Jag har letat på skatteverket.se men hittar inte denna info. Var finns den?
När vi startade vår firma i under Maj månad för ett par år sedan kunde vi ta ut hela schablonen. Det hela sköttes av vår revisor. Så svaret skall vara JA
Jag kan nog ha missat något här isåfall…
Jag startade mitt AB i Augusti 2019, men första räkenskapsåret sträckte sig till December 2020, jag har nog dock bara “fått” utdelningsutrymme för 2020 där, är det jag som missat något eller hen som hjälper mig med mina bokslut? Går detta att ordna i efterhand?
Jag inbillade mig att man fick utdelningsutrymme efter räkenskapsår nämligen.
Off topic:
Om en helt annan sak som jag tror är en bugg i forumet du gärna får kika på när du har tid.
Nu när du svarade mig här i tråden så antar jag att du tryckte på “Svara” knappen på mitt inlägg. Jag fick således en notifikation uppe till höger att du svarat.
Dock inne i tråden här ser jag ingen som helst koppling att ditt svar är kopplat till mitt inlägg. Ibland ser man det, ibland inte.
Om svaret kommer direkt efter så syns det ingenting, om svaret kommer längre ned så blir det kopplat så som du brukar se det. Så ingen bugg, bara otydligt i början.
TS startade AB sept 2020, och får utdelningsutrymme 1 jan 2021 (antagligen ett schablonbelopp om 183k).
Sedan efter första bokslutet (tidigast per 31 dec 2020), och efter årsstämman kan man dela ut allt man har i utdelningsutrymme om man har skattade medel till det i företaget.
Har man ett långt första år så skjuts allt fram ett år, eftersom man inte har gjort ett bokslut, och därmed betalat (kommer att bli tvungen att betala) 20,6% av vinsten i skatt. Men då har man ju fått 2 utdelningsutrymmen
Endast vid användande av Löneregeln kommer löner utbetalade efter att aktierna köptes att räknas in (under sept-dec 2020) för det utdelningsutrymme som uppstår 1 jan 2021.
Ett krav för att få utdelningsutrymme är att du ägt aktierna i bolaget vid ingående av räkenskapsårets början. Det betyder att första bokslutet har du inte rätt till utdelning utan först när du ägt aktierna vid ingåendet av ett nytt räkenskapsår. (Det är därför man säger att man ska starta bolaget före årsskiftet även om man tänker bedriva verksamhet först under nästa kalenderår)
Föreslår att du kollar på skatteverkets seminarier kring utdelning eller ringer och frågar dem
Som @MrPineapple säger behöver du äga aktierna vid årets ingång för att kunna ta ut utdelning.
Du ägde inte aktierna 2020-01-01, så 2020 ger ingen utdelning
Du ägde aktierna 2021-01-01, så där kan du ta ut utdelning. Den kan du ta ut 2022 efter fastställt bokslut och stämmobeslut om utdelning.
Du kan läsa mer i Skatteverkets broschyr (där bilden är ifrån). Skatteregler för delägare i fåmansföretag (SKV 292 utgåva 30) (skatteverket.se)