Jag har startat eget AB nu den 1:a september, och har mitt årsbokslut i december i år. Kan jag då ta utdelning enligt förenklingsregeln för i år (alltså ta ut vinst efter årsskiftet)? På SKV står det att man ska multiplicera “2,75 gånger inkomstbasbeloppet” med “Antal ägda aktier vid ingången av året”. Det låter nästan som att jag hade behövt starta mitt AB förra året för att kunna få nån vinstutdelning för detta året?
Jag har även försökt förstå mig på huvudregeln, men det känns inte relevant för mig då jag troligtvis inte kommer kunna ta ut tillräckligt med lön innan årsskiftet. Om jag skulle hinna ta ut så mycket så vet jag inte ens om jag vinner på det i slutändan, för då kommer jag högt över den statliga inkomstgränsen (jag har tagit ut upp till gränsen som anställd fram till september).
Ja, du kan ta ut utdelning enligt förenklingsregeln under 2025 (209 550 SEK) förutsatt att du har en vinst att ta ut från. Om du inte skulle ha det kan du ändå spara utdelningsutrymmet.
Räkenskapsåret som utdelningen grundas på = 2024
Inkomståret för utdelningsuttaget = 2025
Året då du deklarerar utdelningen i din privata inkomstdeklaration = 2026
Här kan du prova om du kan använda förenklings- eller huvudregeln: https://www.k10.nu/