Jag startade mitt AB i november 2025. I efterhand har jag förstått att detta var väldigt bra i och med de nya 3:12-reglerna då det ger mig “dubbelt utdelningsutrymme” år 2027. Om det stämmer eller hur det går till begriper jag inte, därav mina frågor till er:
Givet att jag tar ut lön till brytgränsen under hela 2026 och gör en vinst på 700k innan skatt – hur mycket kommer jag kunna dela ut under 2027 (lågbeskattat)? Stämmer det verkligen att att jag har dubbelt utdelningsutrymme? Dvs närmare 650k i utdelning.
Behöver jag göra något vid kommande inkomstdeklaration för att spara mitt utdelningsutrymme? Hur gör jag det i så fall?
Jag har bara 1 bolag och bedriver konsultverksamhet.
Förtydligande: jag menar lågbeskattat utdelningsutrymme
Med de nya 3:12‑reglerna från 2026 höjs grundbeloppet till 4 IBB. Utdelningsutrymmet sparas till kommande år om du inte nyttjar det ett år.
• 324 200 kr i grundbelopp för 2026
• ca 325k i grundbelopp för 2027
Totalt alltså runt 650k i lågbeskattad utdelning 2027.
Utdelningsutrymmet sparas i den privata K10‑blanketten, så det enda man behöver tänka på är att lämna K10 varje år även om man inte gör någon utdelning. Inga andra åtgärder krävs.
Exakt. Det är ju lite ointuitivt det där, för man tar ju utdelning för året innan man deklarerar för året, vilket man ju gör året därpå s a s. Så man har ju utöver det sparade utrymmet i deklarationen, även årets utrymme, som inte kommer hamna i deklarationen förrän nästa år, när man faktiskt deklarerar inkomståret. Så om du startade 2025 bör du som 2steg skriver ha ca 325k (2026)+325k(2027) att dela ut lågbeskattat 2027.
Det stämmer. Det är inte bara att du inte behöver utan du ska inte göra det eftersom du inte ägde aktierna vid årets ingång 2025.
Ditt exempel nu är anledningen till att det rekommenderas att starta bolag i slutet av året, eftersom du kommer ha sparat ihop två grundbelopp i din privata K10/deklaration till ditt företags första bokslut.