K10? - Helt nystartad AB

Hej forumet!
Bakgrund:
Startade AB i december (2024) men ingenting hann så att säga hända innan årsskiftet (förutom att aktiekapitalet sattes in och bolaget blev registrerat). Jag äger hela bolaget och är ensamt anställd. Första fakturan går ut nu i januari och saker och ting börjar “rulla på”.
Ett par frågor:
Ska jag som privatperson skicka in en K10 för inkomståret 2024?
Kommer bolaget kunna dela ut pengar våren 2026 både för 2024 och 2025? Om ja - något jag bör tänka på redan nu?
Tack!

Jag hade liknande situation när jag startade ett AB. Jag skickade till skatteverket och frågade konkret när man anses äga aktierna, nedan är min fråga och skatteverkets svar.

Fråga:

Hejsan Skatteverket, Jag har en fråga gällande K10 och innehav av aktier vid ingångsåret för att eventuellt få utdelningsutrymme. Vid ett nybildat aktiebolag när anses man ha ägt aktierna vid ingångs året eller inte?
För att förtydliga, Aktiebolaget bildades 2020-12-XX (se bifogad fil från bolagsverket) men det står inte som registrerat förens 2021-01-XX. Anses man då ha ägt aktierna vid ingångsåret 2021 om det bildades innan och att aktiekapitalet var inbetalt till banken ?

Svar från skatteverket:

Hej,

Bolaget anses bildat när stiftelseurkunden har undertecknats av samtliga stiftare (2 kap. 4 § aktiebolagslagen (2005:551), ABL). Dessa har då även tecknat ett visst antal aktier i bolaget. Om registrering senare inte kommer till stånd förfaller bolagsbildningen.Skatteverket anser att de tecknade andelarna i bolaget får anses ha uppkommit i och med att bolaget bildats, dvs. då stiftelseurkunden undertecknats av samtliga stiftare. En förutsättning är emellertid att registrering av bolaget senare kommer till stånd.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324522.html?date=2011-07-15&q=++uppkommer+en+andel

Nu var detta i mitt fall, jag hade rekommenderat att du skickar och frågar skatteverket för att få svar på din situation.

Hej!

Vad gäller datum så ligger jag på “rätt” sida årsskiftet både för stiftelseurkund och när bolaget registrerades hos Bolagsverket och Skatteverket. (2024-12-XX)

Det jag undrar är om jag kan spara utdelningsutrymme för 2024? Och om jag ska lämna in en K10 då jag deklarerar inkomståret 2024?

I ditt fall rekommenderar jag ett förlängt räkenskapsår så slipper du årsredovisning och deklaration.

Ett räkenskapsår får tydligen vara så kort som en månad. https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/rakenskapsarforaktiebolag.525.html

Du ska ha ägt andelarna vid årets ingång. I ditt fall således första året blir 2025-> deklaration 2026.

1 gillning

Kan det stämma? Jag hade ett förkortat räkenskapsår när jag startade mitt AB. Tog ut utdelningen året efter.

“Gränsbeloppet beräknas vid årets ingång och tillgodoräknas den som då äger andelen.”

Nu tror jag att jag fattar lite bättre. I mitt case, där bolaget startedes (och blev registrerat 2024-12-0x) och där första räkenskapsåret är 2024-12-0x - 2025-12-31 borde det bli så här:

Våren 2025 händer ingenting
Våren 2026 deklarerar privatpersonen att jag inte tog emot utdelning under 2025
Våren 2026 delar bolaget ut till privatpersonen för de två år privatpersonen ägt aktierna vid ingången av året (2025 och 2026).
Våren 2027 deklarerar privatpersonen utdelningen från 2026

Har jag fattat rätt?