Utdelning ungt AB

Utan att svara på om du har utdelningsutrymme än eller inte så är det så att K10 endast deklarerar utdelning, den skapar inte utdelningsutrymmet. Utdelningsutrymmet har du så fort verksamhetsåret är slut. Utdelningen du då gör deklareras nästkommande år.

Vinst 24, utdelning 25, K10 26

För att kunna ta utdelning måste du ha ägt aktierna in på 2024 (så aktierna ska vara köpta senast 20231231). Detta gäller tyvärr inte dig då du startade under 2024.

Du har alltså inte rätt till lågbeskattad utdelning.
Det har du rätt till först 2026

1 gillning

Jag tolkar det som att bolaget har ett balanserat resultat som är fritt (pga bokslut 241231), utdelningen gjord 2025 och eftersom aktierna ägs ingående 2025 så kommer k10:an som deklareras 2026 innehålla förenlingsregeln för 2025 och utdelningen 2025
Alltså kommer utdelningen beskattas till 20%.

4 gillningar

Fel, ett räkenskapsår är max 18 månader. Det jan vara 1 dag (även om det är ovanligt).

1 gillning

Äntligen ett riktigt svar!!

1 gillning

Intressant tråd! Jag har lite liknande förutsättningar i mitt AB men med några justeringar. Jag köpte också ett lagerbolag som jag tog över november 2024. Bolaget har brutet räkenskapsår som är mellan 1a juli - 30e juni.

Nu när mitt första räkenskapsår tog slut 2025-06-30 så är det dags att besluta om utdelning. I och med att jag ägde aktierna ingången av 2025 så tolkar jag det som att jag kan ta utdelning 2025 som då deklareras i min K10 2026. Har jag förstått det rätt?

2 gillningar

Det finns en tydlig beskrivning av reglerna för 3:12 utdelning på skatteverkets hemsida:

Saxar lite av texten från Skatteverket:

Ingen utdelning i nystartade företag

Företaget måste ha avslutat sitt första räkenskapsår och ha gjort sitt årsbokslut innan det går att besluta om utdelning. Det innebär att du inte kan ta någon utdelning under startåret.

Exempel: Första möjliga utdelningsår

Nadia startar ett aktiebolag den 1 mars 2024 och bolaget avslutar sitt första räkenskapsår den 31 december samma år. Det innebär att första året som bolaget kan besluta om utdelning är på bolagsstämman 2025.

Ovan exempel passar bra med din situation.