Redovisningsfrågor - eget konsultbolag

Hej!

Jag har börjat ta konsultuppdrag i eget bolag (from december 2023) och har någon fråga;

1. Jag har levererat arbete och fakturerat ca 200kkr för december 2023, jag kommer således få betalt för detta arbete i januari men jag vill ta ut lönen så den räknas på 2023, går det? Hur ska det bokföras?

2. Har jag rätt att så länge man inte slår i taket för statlig inkomstskatt på årsbasis så är det mer fördelaktigt att ta ut pengar som lön än att ta utdelning?

Tacksam för tips!

1. Lön som inte är utbetald är en upplupen kostnad. Glöm inte att lägga till arbetsgivaravgifter. Snyggast är att ha ett anställningsavtal som styrker lönen.

2. Ja det stämmer. Men det gäller utbetald lön. Dvs att din decemberlön påverkar 2024 inte 2023 så länge den inte betalas ut.

Det är bara att skapa en lön nu och betala ut. Om du inte vill betala ut den i år, men att den ska räknas in i resultatet för 2023 borde du bara kunna boka upp den som en skuld till tid.

Ja och nej, räknar du i rena skatttekronor är utdelning lönsammare, men då tjänar du inte in till allmän pension. Å andra sidan vet du inte hur länge du lever så du kanske inte får ut “allt du har tjänat in” i allmän pension och den allmänna pensionen utvecklas även i långsammare takt än ett eventuellt eget sparande.

1 gillning

Tack för svar!

Gällande “Det är bara att skapa en lön nu och betala ut. Om du inte vill betala ut den i år, men att den ska räknas in i resultatet för 2023 borde du bara kunna boka upp den som en skuld till tid.” Jag kan inte betala ut den under 2023 då jag inte fått in pengarna än men då borde det gå att boka den som lön och skuld och sen betala ut den i efterhand. Behöver jag betala löneskatt etc genast i år eller går det bra att betala till skatteverket om någon vecka när jag fått in pengarna på kontot?

Arbetsgivardeklaration avseende löner december 2023 ska vara inlämnad senast 17 januari 2024 och då ska eventuella belopp för arbetsgivaravgifter och skatt vara insatt på företagets skattekonto.

Ifall du har räkenskapsår = kalenderår har du då i princip fram tills ovanstående datum på dig att bestämma ifall du vill ta ut lön under 2023 eller inte.

Löneskatt betalas bara på pensioner.

Om du tänker på arbetsgivaravgifter och källskatt så betalas detta inte i samband med lönebetalningen utan deklareras och betalas senare.

Jag hade rekommenderat dig att söka upp en bra redovisningsekonom som kan hjälpa dig komma igång. Om du sedan vill ta över det själv har du åtminstone en grund att stå på och härma…

2 gillningar

Men din privata beskattning kommer att hamna på 2024, bara så att du vet. Det följer utbetalning. Men du sänker iaf resultatet på 2023 i företaget.

Nej, privata beskattningen för 2023 kommer att påverkas ifall lönen bokförs med verifikationsdatum under 2023 och tas med i arbetsgivardeklarationen gällande december 2023 som ska inlämnas senast 17 januari 2024.

1 gillning

Så har jag inte fattat det. Lönen som ska deklareras i januari ska avse utbetald lön i dec, inget annat?

Okej?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.15/323917.html

Tldr: kontantprincipen…

Ja, och det har han ju 4 dagar på sig att fixa. I praktiken många fler dagar eftersom lönen inte behöver utbetalas till något bankkonto utan kan bokföras på ett skuldkonto till företagsägaren.

Det räcker väl inte att bokföra det som en skuld mot avräkningskontot. Har du något som styrker detta?

Varför skulle man inte kunna göra det. Det är precis som med beslut om utdelning där man lägger det som en skuld mot ägaren. När man sen vill betala ut utdelningen så bokar man från skulden. Så min uppfattning är att beslut och utförande inte behöver inte ske samtidigt. Upplupna löner - så bokför du upplupna lönekostnader!

Läs länken till skatteverket ovan… kontanprincipen. Detta avser alltså privatpersonens skattesituation. Utbetalningsår är det som styr. För företaget är det en lite annan fråga dock.

Till ts, be ett proffs om hjälp istället för ett forum. Det kan bli mycket huvudvärk vid skatterevision om du följer råd här. Eller läs iaf länken till skatteverket. Den är ju tydlig.

1 gillning

Jag håller med om att bolaget har rätt och möjlighet att bokföra en upplupen lön för arbetet i december. Denna kostnaden är rätt och avdragsgill i bolaget.

Jag ställer mig frågande kring om att det är okej att bokföra en lön som ej är utbetald mot avräkningskontot under december och deklarera den i januari. Det kanske går men jag har aldrig varit med om att det gjorts.
Som exempel är vi väldigt hårda mot våra kunder att ägares löner ska vara utbetalda innan 31/12 för att de ska få nyttja huvudregeln till fullo i sin K10:a.

Jag är dock säker på att du inte kan göra det i januari och tro att det ska deklareras som en decemberlön…

Tack för bra länk.

Det kanske är möjligt att se bokföringen mot avräkningskontot som att den anställde/ägaren har rätt att disponera den dock hittar jag inget som varken styrker eller motsäger detta…

Beskattningstidpunkten - kontantprincipen gäller som huvudregel

I inkomstslaget tjänst gäller som huvudregel den s.k. kontantprincipen när man bestämmer beskattningstidpunkten. Den innebär att inkomster ska tas upp till beskattning som intäkt det beskattningsår då de kan disponeras eller på något annat sätt kommer den skattskyldige till del (10 kap. 8 § IL).

Haha :grin:

Jag ska prova den med revisorn när han tycker att vi ska skriva ned en kundfordran… men vi disponerar ju redan pengarna, konkursboet har ju bokfört skulden i lev reskontran :rofl::rofl:

Ja, så är det, skatteverket anser att man som privatperson har tillgång till pengarna så snart det är bokfört på ”kortfristiga skulder till anställda”, samma med utdelning. Man kan bokföra utdelningen men ta ut den senare men skatten uppstår i samband med att man har ”tillgång” till pengarna även om man inte har fått in dom på sitt konto. Så det finns tid kvar att göra en lön för december men sen låta företaget betala ut den till privata kontot i januari, februari, maj, men skatten ska betalas avseende inkomstår 2023.

Vad jag avser med det är att fast man befinner sig i januari 2024 så kan man i praktiken bokföra verifikationer med verifikationsdatum 2023-12-XX. Jag vet att bokföringslagen säger att en affärshändelse ska bokföras samma dag (eller är det senast nästa) som den inträffar, men…

Ifall man alltså har bokfört en löne-transaktion med verifikationsdatum 2023-12-XX och beloppet från den kommer att synas i bolagets årsredovisning för 2023, att arbetsgivaravgifter och skatt för löne-transaktionen är med i arbetsgivardeklarationen för december som lämnas in i januari 2024 och att aktuell lön tas upp i bolagsägarens privata inkomstdeklaration som lämnas in i maj 2024 så tror jag nog att allt är uppfyllt. Jag kan inte se framför mig att Skatteverket efter detta skulle begära åtkomst till att få se transaktioner på berörda bankkonton för att jaga fram någon oegentlighet.

1 gillning

Utdelningen tas till beskattning vid beslut av stämman. Så inte samma sak i min mening.
Men jag sätter mig inte på tvären, ni har säkerligen rätt. Byrån jag arbetar på kanske använder hängslen och livrem genom att kräva en utbetalning