Idag driver jag ett aktiebolag med verksamhet som it-konsult där jag är ensam anställd.
Omsättning på 2,5 MSEK och utgifter på 1 MSEK.
Min fundering gäller när/hur det är lämpligt att starta upp ett andra aktiebolag, i syfte att skatteplanera, för att tala klarspråk.
Planen är att börja fakturera och ta ut lön i AB-2, samt ta utdelning baserat på löneutrymme i AB-2.
Parallellt med detta låter jag AB-1 vara utan verksamhet, samt plocka ut utdelning enligt schablonmetoden tills bolaget är “tömt”. (Borde ta i runda slängar fyra år per MSEK som AB-1 har i eget kapital.)
AB-2 kommer att ha snarlik verksamhet som AB-1.
Vad finns det för argument/vinklingar som rättfärdigar skapandet av AB-2 som kan accepteras av Skatteverket?
-
(Den fiktiva) ambitionen att AB-2 kommer anställa fler personer?
Risken är att mina anställda ej kommer att debitera och sitta på bänken och driva AB-2 i konkurs.
Därför vill jag säkra upp mina tillgångar i AB-1 genom att starta ett nytt bolag (AB-2) där jag vågar anställa personal. -
Koppling till ramavtal.
Innan jag har några anställda i AB-2 - varför fakturerar jag inte via AB-1 kanske Skatteverket undrar?
Om jag kopplar ramavtal till AB-2, eftersom det är en förutsättning att jag ska våga anställa, så måste även jag själv fakturera genom AB-2.
Finns det andra approacher på detta?
-
Argumentation att AB-2 startades med syfte att ingå i en paraply-koncern med andra enmanskonsulter?
-
Att ha olika verksamhetsbeskrivning mellan AB-1 och AB-2 när det är samma kund i bägge bolagen låter inte särskilt trovärdigt, eller? Så det ensamt bör ej vara tillräckligt?
-
Kan man vara ärlig med syftet? Jag vill parkera/säkra upp pengarna i AB-1 och våga satsa mer djärvt i AB-2? (och sedan utelämna tankarna kring utdelningsstrategi)
-
Vara nöjd att jag har ett vinstgenererande AB-1 och inte krångla till det med AB-2 samt riskera att AB-1 hamnar under luppen hos Skatteverket.
Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tror kan fungera resp. är uteslutet.