Starta upp aktiebolag nr 2 för utökat utdelningsutrymme

Idag driver jag ett aktiebolag med verksamhet som it-konsult där jag är ensam anställd.
Omsättning på 2,5 MSEK och utgifter på 1 MSEK.

Min fundering gäller när/hur det är lämpligt att starta upp ett andra aktiebolag, i syfte att skatteplanera, för att tala klarspråk.

Planen är att börja fakturera och ta ut lön i AB-2, samt ta utdelning baserat på löneutrymme i AB-2.
Parallellt med detta låter jag AB-1 vara utan verksamhet, samt plocka ut utdelning enligt schablonmetoden tills bolaget är “tömt”. (Borde ta i runda slängar fyra år per MSEK som AB-1 har i eget kapital.)

AB-2 kommer att ha snarlik verksamhet som AB-1.
Vad finns det för argument/vinklingar som rättfärdigar skapandet av AB-2 som kan accepteras av Skatteverket?

1. (Den fiktiva) ambitionen att AB-2 kommer anställa fler personer?
    Risken är att mina anställda ej kommer att debitera och sitta på bänken och driva AB-2 i konkurs.
    Därför vill jag säkra upp mina tillgångar i AB-1 genom att starta ett nytt bolag (AB-2) där jag vågar anställa personal.

2. Koppling till ramavtal.
    Innan jag har några anställda i AB-2 - varför fakturerar jag inte via AB-1 kanske Skatteverket undrar?
    Om jag kopplar ramavtal till AB-2, eftersom det är en förutsättning att jag ska våga anställa, så måste även jag själv fakturera genom AB-2.

Finns det andra approacher på detta?

1. Argumentation att AB-2 startades med syfte att ingå i en paraply-koncern med andra enmanskonsulter?

2. Att ha olika verksamhetsbeskrivning mellan AB-1 och AB-2 när det är samma kund i bägge bolagen låter inte särskilt trovärdigt, eller? Så det ensamt bör ej vara tillräckligt?

3. Kan man vara ärlig med syftet? Jag vill parkera/säkra upp pengarna i AB-1 och våga satsa mer djärvt i AB-2? (och sedan utelämna tankarna kring utdelningsstrategi)

4. Vara nöjd att jag har ett vinstgenererande AB-1 och inte krångla till det med AB-2 samt riskera att AB-1 hamnar under luppen hos Skatteverket.

Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tror kan fungera resp. är uteslutet.

Kontakta skatteverket för att få deras syn på om upplägget.

1 gillning

Skulle spontant avråda om verksamheterna är likartade. Tipset är ju annars att kolla med en redovisningskonsult.

1 gillning

Jag vet folk som har exakt samma verksamhet i båda bolagen, men skiftar faktureringsbolag och löneuttagsbolag varje gång de byter uppdrag. Detta har pågått ett tag men det är absolut inget jag rekommenderar, jag tror Skatteverket håller med mig vid en granskning.

1 gillning

Kan man inte sätta igång AB-2 och strax därefter lägga AB-1 i ”träda”. Efter fem år kan du ta ut pengarna till 25%. Tror t.o.m du kan ta ut schablon från “träda” bolaget under de fem åren och köra på löneutrymme i AB-2.

Dock så är jag ingen redovisningskonsult eller revisor så jag kan inte säga att det är ok.

Hitta bl.a denna artikel: Så här får du ut mest och bäst ur ditt bolag | Coeli

Jag kan väldigt lite om sådant här, mn det låter spontant som om du kan hamna i trubbel om du gör dett på fel sätt. Prata med en redovisningsbyrå.

Bara jag som undrar vad en it-konsult bränner 1 mille på?

1 gillning

Lön kanske.

3 gillningar

Lön + bil + tekniska prylar + förmåner (natura, friskvård, förfriskningar) + körersättningar så kan man hamna på miljonen.

1 gillning

Har du sett grafikkortspriserna på senaste? :joy: :joy: :joy:

9 gillningar

Jag hade först lagt till ett verksamhetsområde till i AB-1. Efter en tid hade jag sedan renodlat verksamheterna där IT-delen landar i AB-2 och den andra delen i AB-1, även om den senare inte är vinstdrivande.

En redovisningskonsult gav ett exempel när jag undrade om/hur man kunde ta en kamera på bolaget (med IT-inriktning). Han svarade: “Ladda upp några bilder till försäljning på en bildbank. Då blir det ett riktigt verksamhetsområde som Skatteverket inte kan sätta sig emot.”.

2 gillningar

MbRs:
Det är du som är i “träda” inte bolaget.
Så det funkar inte.
Du kan ha enskild firma o göra samma sak, eller ta en anställning, eller byta verksamhet i AB2

Kollade upp min rapport för 2021. Jag tog lön upp till brytgränsen för statlig skatt ur mitt AB. Det blev ~725kkr (lön + arbetsgivaravgift). Så att komma upp till 1M i kostnad är inte så himla svårt i AB. Jag skulle säga att det är svårt att spendera mindre än 800kkr i utgifter per år om man tar ut lön upp till brytgränsen.

1 gillning

Ah, man kan inte driva verksamhet i liknande bolag. Låter logiskt.

Samt tjänstepension och lokalhyra.

1 gillning

Jag har gjort en liknande resa, men jag körde en annan typ av verksamhet i bolag 2 med olika SNI-koder osv. Jag hade tänkt köra 80/20. För egen del så upplever jag det som svårt att jobba aktivt med att få in uppdrag i det “lilla” bolaget när så mycket tid och uppmärksamhet går åt till det andra bolaget.

Hade tidigare en mer naturlig 80/20 fördelning med olika typer av uppdrag som jag körde i samma bolag men släppte det mindre uppdraget.

1 gillning

Räcker med långt med bara lönekostnaden, låg själv 1+ msek i personalkostnad för mig själv förra året. Skatteverket älskar mig, här genereras rejält med skattekronor. :wink:

On topic så sprang jag på en konsult som hade två bolag och fakturerade jämna månader från ena bolaget och ojämna månader från det andra (samma kund). Förstod inte upplägget om jag ska vara ärlig, men han måste ha hittat nån uppsida med det.

1 gillning

Självklart, om man vill betala värnskatt så är det inga problem :slight_smile:

Ser inte heller fördel med det ifall han inte vill bygga kassa i ett annat bolag för att sedan byta inriktning men även behålla det andra och fortsätta som konsult. Dock så borde han kunna låna pengar mellan bolag etc men vad vet jag :wink:

Om han gör det för att plocka ut mer vinst så tror jag skatteverket kommer ha emot det ifall de gör en revision… Allt är ok ända tills de säger att det inte är det.

Värnskatten är avskaffad, men fattar vad du menar, men betala skatt är ju coolt har du missat det? :wink: (och vill man ha större 3:12 utrymme så får man slanta upp lite statlig skatt också)

Sorry, ja, du fatta vad jag menar.

He, jag gillar att inte att vara cool :sunglasses:

Visst, utrymmet blir större men som jag förstått det (utan att faktiskt själv räkna på det) så är det inte gynnsamt att ta ut högre lön för att få mer i utdelning (efter brytpunkten), men jag kan ha fel.

Men om man vill/måste ha ut mer pengar så är det så klart bara att sätta på sig solglasögonen och se cool ut antar jag :slight_smile: