Starta upp aktiebolag nr 2 för utökat utdelningsutrymme

Kanske lite tankespjärn/okunskap från mitt håll.

Vad är skillnaden mellan AB1 utdelning enligt huvudregel och AB2 utdelning enligt schablon.

VS:

AB1 verksamhet, utdelning enligt huvudregeln och AB2 =holdingbolag och utdelning enligt schablon? (Vanligt upplägg, eller tar man då inte en schablon från holdingbolaget?) Här ”kontrollerar” man ju båda och affärerna emellan men då är kanske skillnaden att holdingbolaget-AB äger aktierna i verksamhets-AB eller hur är det upplagt?

För drygt 10 år sedan kunde man ju ta förmånligare utdelning från ännu flera AB. Sen styrde man upp så att enbart huvudregeln från ett AB och Schablon från ett AB gäller just för att man ville förhindra skatteplanering/lågbeskattat med många AB som det fanns möjlighet till tidigare. Så min gissning är att Skatteverket annars rimligtvis borde ändrat till enbart utdelning från ETT fåmansbolag med antigen huvudregel eller schablon om de INTE vill tillåta två likartade AB på det sättet. (Eller att de skrivit uttryckligen vad som krävs för eller inte är ok för att tillåta det)

Har själv aldrig hört eller läst något om krav på olika/separerade verksamheter utöver det om man har två AB. Har på sätt och vis delvis så själv och har genom åren haft flertalet revisorer, företagsrådgivare, redovisningsbyråer och ingen har ens antytt att det skulle ligga i ”gråzonen” eller vara några tveksamheter. Sen finns det ”Allmänna Skatteregler” som inte preciserar vad som är ok eller inte så självklart kan det hamna under det. (Har som sagt inte exakt den sitsen därav osäker på hur lika det är)

Egentligen lite samma sak som att ha Enskild Firma och AB som gör samma saker med olika skattefördelar för olika bolagsformer (MEN där man självklart eventuellt kliver över på statlig skatt beroende på löneuttag men det är en annan femma)

Är det någon som sett en skrivning eller har en dom/prejudikat som styrker att det inte är ok med två AB och likartad verksamhet? Då vore det kul att läsa lite mer om det :+1:

1 gillning

Vill bara förtydliga att
Om holdingbolaget-AB äger verksamhetsbolaget-AB (så är det en koncern, och…) så kommer utdelning från verksamhetsbolaget-AB att gå till holdingbolaget-AB oskattat och därifrån kan man använda löneregel eller schablon.

Så TS måste äga både AB1 och AB2 privat för att kunna använda löneregeln i en och schablon i den andra.

Dessutom behöver de alltså ha olika affärsområden.
Sedan kan man blanda vilt från vilken man tar utdelning enligt löneregeln mellan åren (förutsatt att man verkligen tagit lön året innan ; - ) …

1 gillning

Jag har fått det förklarat för mig att om man kunna ta utdelning enligt både schablon- och huvudregeln så behöver man äga två bolag som fysiker. Vill man skydda ett av bolagen genom en konstruktion med Holdingbolag så måste man ha tre bolag.

Eget AB1 (ägs 100% av dig som fysiker) äger 100% av Verksamhetsbolaget AB

Eget AB2 (ägs 100% av dig som fysiker)

Vill man dessutom skydda något i AB2 så behöver man ett till Holdingbolag.

Att äga via holdingbolag kan ju vara en stor fördel om det är en verksamhet med stora risker alternativt som man kan tänka vilja sälja i framtiden.

För egen del så har jag i dagsläget endast Eget AB1 och Eget AB2 som jag äger till 100% som fysiker.

Om du behöver pengarna privat så kan du inte göra jättemycket om du vill göra det rätt och korrekt. Ta ut mer lön och planera utdelning efter löneregeln.

Men om du inte behöver pengarna privat, lägg dem på hög i bolaget. Starta ett holdingbolag att flytta upp pengarna till för att minimera risk (om du blir stämd till exempel).

Sen tar du ut dem senare

1. Genom lön/utdelning om du slutar jobba före pension eller tar anställning.
  2. Spara ihop till en riktigt stor utdelning, på en bra bit över 90 prisbasbelopp. Utdelning över 90 prisbasbelopp beskattas som inkomst av kapital, 30 %. Så är beloppet stort nog lönar det sig.
  3. Vänta tills du kan gå i träda.

Fysiker? Fysisk person?

1 gillning

Japp
till skillnad från juridisk person = AB

Härstammar från att Jan skrev slarvigt i en gammal tråd.

Jag påpekade att även om både han och jag är s.k. fysiker (har gått Teknisk Fysik) så är det nog inte ett vedertaget begrepp :slight_smile:

2 gillningar

Precis och jag tycker att det är ett roligt och passande uttryck för jag är också fysiker. :slight_smile:

2 gillningar

Låter som en bra idé, om du orkar med extra bokföringen.

Starta ett AB2 och börja deklarera K:10 enligt schblonregeln. När du har ackumulerat ett hyfsat belopp så flyttar du verksamheten till det bolaget och vänder på vilket bolaget du kör huvudregel/schablonregel.
190 000 kr/år med uppräkning på 3% per år blir ganska mycket på 10 år.