Gå samman med ett annat bolag för kompetens?

Hej alla.

Jag hoppas jag har lite folk som skulle kunna bistå med lite kunskap och tips för mina frågor.

Jag har idag ett väldigt framgångsrikt företag inom säkerhetsbranschen, bolaget har varit aktivt i 2 år, omsättning på 10+ milj och 2 milj vinst.
Jag har alldeles för mycket att göra och hitta bra kompetens är svårt, dock har en samarbetspartner lyft att de är intresserade att gå ihop med mig.

“Kruxet” då? De är relativt nystartade, omsättning på 2~ miljoner och 4 delägare samt 2 anställda.

Jag kommer då att bli en 5:e delägare.

Dom är otroligt kompetenta, delar samma ambition att utöka och expandera men jag är orolig att det blir “för många kockar”.

Jag har gett förslag att köra moderbolag / dotterbolag med mitt företagsnamn och jag är delägare 20% i deras bolag men det intresset verkade rätt svalt.
De är villiga att ge mig 20% av bolaget för att gå med dom.

Vad för upplägg ska man ha om man har bolagen separerade och jag endast går in som delägare i deras och driver mitt egna som vanligt? Fakturera varandra? Vad för påslag ska man ha? Hur ska man få det att gå runt smidigt och fördelaktigt om man fortfarande vill ha bolagen separerade? Jag jobbar redan 120-150% så att jobba även på det andra bolaget blir svårt för att man ska “dra sitt lass”.

Jag förstår att det bästa är att gå ihop i 1 bolag men jag är inte villig att ge bort mycket av mitt bolag till 4 nya delägare som jag skapat. Jag kan tänka mig en mindre del, säg 5-10% per person så jag fortfarande har kontrollen men jag är tveksam till att dom är intresserade av det.

Hur hade ni gjort detta upplägg så det är fördelaktigt för alla inblandade och jag / vi kan expandera företagen?

Tacksam för svar.

1 gillning

Varför skulle det vara det?

I din sits hade jag jobbat fram ett upplägg där ena bolaget är underkonsult till det andra.

Varför inte bara etablera ett partnerskap där ni som bolag samarbetar kring gemensamma tjänster?

Alternativt att om ni skall gå ihop är det ju rimligt att du blir delägare motsvarande det värde som ditt bolag har i utgångsläget.

Om du sitter på 2msek i vinst varje år och de har en omsättning på 2 msek betyder ju det att din del i nya bolaget blir 90 % och sedan får övriga från andra bolaget 2,5 givet att ni har samma vinstmarginal idag.

Förstår att det kan kännas ojämnt, så i nuläget låter det inte som att förutsättningarna finns för att ni skall kunna gå ihop där ni båda blir nöjda.

Jag skulle inte heller gå ihop så som det är nu. Skulle först definitivt dejta ett par för att se om ni kan / vill jobba ihop. Antingen genom ett nytt bolag / underkonsultupplägg eller joint venture som är enkelt att avsluta.