Hej,
Jag och en vän ska starta ett företag ihop. Båda har aktiebolag av ungefär samma storlek sedan innan (inga större men det finns lite oskattade pengar vilande där) och det nya bolaget verksamhet går ihop med de tidigare bolagens verksamhetsbeskrivning. Mitt AB används just nu inte till någonting utan ligger vilande (den tidigare verksamheten jag hade i det bolaget har jag slutat jobba med).
Jag skulle vilja använda de oskattade pengarna jag har i mitt tidigare bolag för kostnaderna i vårt nya bolag. Min kompanjon behöver inte ha den möjligheten utan han går antingen in sina privata pengar i vårt nya bolag, eller har möjlighet att fakturera som konsult i vårt nya företag och därmed få in oskattade pengar i företaget den vägen. Det sistnämnda har inte jag möjlighet att göra.
Vad är den klokaste vägen att göra detta? Skapa ett handelsbolag eller möjligen kommanditbolag ihop? Eller att min kompanjon skapar ett AB och jag investerar någon form av riskkapital i det företaget? (kan inte detaljerna kring detta men antar att jag på något sätt kan köpa hälften av aktierna och att de pengar jag köper för kan stoppas in i företaget?)
Alternativet till allt detta är att jag helt enkelt tar ut pengar som utdelning i mitt AB och sedan stoppar in de skattade pengarna i ett nytt gemensamt AB. Det handlar om ca 100-200 000 kr så jag förlorar i det sammanhanget 20-40 000 kr. Alltså inga enorma summor, så nackdelarna med en krångligare lösning får inte vara “värre” än att betala dessa 20-40 000 kr (såklart individuellt vad man tycker om denna kostnad men så ni förstår på ett ungefär).
Tack!