Jag har fått ett erbjudande från min nuvarande arbetsgivare som jag själv tycker är bra.
Det jag tycker är svårt just nu är att jag snubblar lite i min tankebana.
Lite bakgrund;
Omsättning: 250kkr/mån ex moms (snitt)
Nuvarande avtal: 26% av omsättning plus 12% semesterersättning. Inga utgifter ligger på mig. ex telefon, milersättning, dator, årsavgifter med mera.
Erbjudande: starta AB och köpa in mig som delägare i bolaget, 10% för 100kkr som efter ett år blir 15% om budget uppnås. Utgifter hamnar på mig (bolaget). Fakturera 40% av omsättning. Mitt jobb blir bland annat att bygga upp ett nytt team och ett nytt kontor i ett delvis nytt område. (Mycket spännande)!
Det är som sagt en bra möjlighet, men jag tvekar då jag är lite feg/trygg i mitt nuvarande
Jag är inte säker på att det där är en bra deal alls.
Idag har du lön, på din bruttolön betalar du skatt, that’s it.
I ett AB betalar ditt bolag först ut lön som du som privatperson skattar för, bolaget får betala vinstskatt och sen kan du ta utdelning med i bästa fall låg skatt.
Du bör sätta dig ned och räkna på olika scenarios el kombinationer av lön+utdelning.
Det är så mina tankar går…
tips på vad jag bör räkna på? Tanken är självklart att omsättningen ska ökas på vilket i sin tur kan leda till större fördelar med utdelning, men sen blir brytpunkten för statliga skatten hela 57tkr vilket spelar in.
Är det korrekt att räkna om till timarvode så här:
250kkr * 0,4 / 172h = 581kr/h?
Det blir ett ganska lågt timpris som ska täcka inte bara din lön utan också eventuell semester, kortare sjukdom, pension, försäkringar mm.
Det normala är annars att du blir delägare till en andel i bolaget men är fortsatt anställd i bolaget. Delägarskapet berättigar då till lite mer inflytande och del av (eventuell) utdelning.
Är det tänkt att ditt AB ska täcka nya kontoret? Lite som franchise?
Annars förstår jag inte hur du ska tjäna mer om du ska ge bort 40% av intäkterna?
Tror man ofta kan komma överens ekonomiskt, då det måste finnas ett win-win.
Däremot är det viktigt att de personerna du går i säng med är personer du kan lita på och kan hålla en affärsrelation med.
Tänk om det nya kontoret går skitdåligt och de planerar att lägga ner det, vad händer då?