Anställd och aktiebolag samtidigt och delägare i annat AB

Hej allihopa!

Jag skulle vilja dela min situation och förhoppningsvis få vägledning från medlemmarna i detta forum.

Jag är för närvarande anställd av ett stort företag och har en lön på 58 tkr/månad, samtidigt har jag precis blivit delägare i ett konsultföretag där jag tidigare var anställd.

Nu fick jag rådet av mina partners att det är bättre om jag har mina aktier som ett AB snarare än att äga det som privatperson. Så jag håller nu på att registrera mitt eget AB.

1:a fråga:
I processen att ansöka om F-skatt finns det en fråga om att vara arbetsgivare.

Se skärmdump nedan

Observera att jag bara planerar att anställa mig själv för tillfället, och har inga planer på att ta ut lön. Vad ska jag svara på dessa frågor?

2:a frågan:

Vårt avtal är att vårt eget AB kommer att fakturera vårt “Shared AB” för vinsten baserat på antalet aktier som vi äger kvartalsvis. Vi kommer inte att få någon utdelning från vårt “Delade AB” utan snarare hanterar vi inom vårt eget AB hur vi vill göra med vinsten vi delat.

Jag har till exempel en uppskattad intäkt i mitt AB på 100k kr per kvartal. Vad är det bästa sättet för mig att hantera denna vinst? Den enda kostnad som jag förutser i mitt AB är redovisningskostnader och försäkringar. Och jag skulle personligen vilja skaffa en förmånsbil som jag kan använda privat och ta den i företaget. Är det en bra idé?

Vad mer ska jag göra med de återstående pengarna i företaget?

Förlåt för det långa inlägget!

Tack på förhand!