Hej
Jag har en del frågor gällande företagande.
Så ser här ser det ut, jag har ett AB som har varit “vilande”, men nu har jag signat ett par bolag som jag skall dels fakturera och dels så kör jag ut en faktura på ett större belopp som betalas ut i aktier.
Jag är inte intresserad av att ta ut lön då det är så gräsligt mycket skatter och avgifter för det. Jag vill ta ut utdelning.
Finns det någon anledning att ta ut lön, bortsett från att man betalar mycket mer skatt?
Vad gäller kring utdelning, jag har haft bolaget i ett par år, men aldrig omsatt något och inte tagit ut någon utdelning. Jag läser mig till att 204 325 kronor till 20 procents skatt är vad som gäller 2024. Kan jag räkna med de åren där jag inte tagit ut något? Även om jag inte omsatt något?
Jag har en kund i Danmark också och kommer skicka faktura till dem där de får överföra moms till mig så jag kan betala in den. När det gäller andra länder i Norden, skall jag fakturera dem i SEK, DKK eller spelar det någon roll?
Vidare så behöver jag hitta en redovisningsfirma i Stockholm, helst i annan del av Sverige om priset skiljer sig mycket, som kan det här med
kvittningsemissioner. Så allt blir rätt.
Det händer att jag hjälper bolag som är onoterade med jobb, men där jag tänker att jag privat kan fakturera dem pengar och ta andelar i deras bolag.
När det gäller utformande för andelar i ett onoterat bolag, är det mycket lagar/regler kring detta? Behöver jag köra via en jurist?
Exempel:
Bolag X vill ha min hjälp med rådgivning kontakter etc. under 12-24mån fram till en börsintroduktion. För arbetet så tänker jag fakturera en viss
peng och en del % av bolaget som jag skall äga privat.
Hur förvärvar jag aktierna från bolaget på förmånligaste sättet? Bolaget har en viss värdering idag och förhoppningsvis kommer värderingen att stiga med tiden som jag jobbar med dem och vid IPO 12-18mån.
Skall jag skriva ett avtal som säger att jag får köpa en viss procent av bolaget för en symbolisk summa? Skall jag skriva att jag i gengäld jobbar med dem?
Jag skulle kunna ta det via mitt bolag, men då skulle jag kanske ställa ut en faktura och så får de kvitta den? Det jag ser problematiskt är att längre fram när bolaget blir börsnoterat så tillhör vinsten bolaget och jag kan inte plocka ut pengarna privat som jag vill.
Allt är så krånligt, men alla tips är välkomna eller om jag måste höra av mig till någon som kan det juridiska 100%.