Bli delägare via AB? Frågor/hjälp/förslag

Hej jag har fått chansen att köpa 25% i ett aktiebolag av en ägare. Idag är dom 4st ägare. Stabilt bolag funnits länge med samma ägare.

Upplägget är så här: idag är dom 4st ägare var och en sköter sin personal och allt själva via sitt bolag, men från o med 2026 någon gång går det ihop till ett.

Alltså deras 4st bolag ska istället då flytta personal och löner m.m till respektive dotterbolag där folk jobbar. Men alla äger 25% var i moderföretaget istället. Och de blir det jag kommer köpa in mig 25% på. Hur ser ni på detta. Någon med förslag/för/nackdelar?

Dotterbolag 1 ägs: 33%

Dotterbolag 2 ägs: 100%

Dotterbolag 3 ägs: 100%

De äger 25% var i moderföretag via sina egna AB som ägs 100%. Moderbolaget har ingen verksamhet.

Jag har ett AB idag som jag fakturera via mina timmar till ett av dotterbolagen.

1. Tanken är att jag köper det via mitt AB som jag har idag och absolut kommer jag behöva föra in mina privata pengar + revers. Hur blir det med pengar jag betalar in en gång per år, alltså reversdelen. Ex: 500k varje år betalas ut från mitt ab till säljarens AB som då är skuld? Blir det någon skatt på detta eller vad blir de/klassas detta som?
  2. Får jag räkna med mig lönerna från dotterbolaget upp till mitt AB där jag äger 100% eller hur blir de för utdelningen?
  3. Vad behöver jag göra/förslag?
  4. Ränta på mina pengar jag lånar ut till mitt bolag? Vad är rimligt?
  5. Vad är viktigt att ha med i revers?

Kom gärna med idéer. Jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få.:folded_hands:

1. Att betala av en revers resulterar inte i någon skatt. Ev. Skatt uppstår bara vid försäljnings tidpunkten. Och det är säljaren som får betala skatt inte du. Eftersom ni gör en affär på onoterade aktier mellan två AB så behöver ingen av er betala någon skatt.
  2. Eftersom ditt bolag endast har 25% av moderbolaget så är det inget dotterbolag och inga löner kan tillgodoräknas.
  3. Ta hjälp med att läsa igenom köpekontrakt och aktieägaravtal (vilket jag antar finns). Annars bör det upprättas! Vet inte vilka summor det handlar om men fundera på alternativ finansiering. Kolla med en bank om de vill finansiera köpet. Då kan du även få en indikation på lämplig räntesats.
  4. Statslåneräntan +Max3% brukar vara en accepterad ränta om bolaget är behov av likviderna. Men som alltid spelar risk in vilken ränta du kan ta. Erbjuder banken 2% är det svårt att argumentera varför du skulle välja en ränta på 5%. Erbjuder dock banken endast halva likviden till 7% kan man resonera sig till att 6-7% kan vara en rimlig ränta.
  5. Mellan vilka parter reversen är, Belopp, tid som reversen löper, amorteringstakt, räntenivå, hur ofta betalning ska ske, möjlighet till förtida lösen.

Hej tack för snabbt svar.

Omsättningen är ganska hög men en hel del kostnader löner m.m.

Jag ska träffa banken i veckan som och se vad de har att säga. Sen måste jag nog ha med mig någon som kan läsa alla avtal som jag skriver på osv.

Har du några tips inför ev utdelning eller annat? Vad jag kan göra eller ev ändra på? :smiley:

Se till att du förstår alla delar i köpekontrakt och aktieägaravtal. det är många som trillat dit i efterhand på en klausul som de inte förstått. Kanske är någon mer del som borde läggas in? Leta reda på någon som är duktig på detta. Kan ge något tips om du är i behov.

Gällande utdelning så finns det mycket råd på forumet. Se till att hålla din K10 uppdaterad. Finns kanske inte så stor anledning till att du ska göra en utdelning de första åren ifall du lånar in eget kapital. Bättre att amortera av den skulden först. Därefter är det bara att köra på med utdelning om likviditeten tillåter. Om du inte ser en möjlighet att köpa ut någon annan delägare eller annan investering. Då är det kanske bättre att bygga en buffert i bolaget för att ha likviditet för framtida investeringar.

Okej ja de förstår jag. Dom första åren kommer jag inte kunna ta någon utdelning.

Betala av reversen först är min tanke så fort som jag kan ev lån från banken.

Jag kommer däremot kunna betala ränta till mig själv privat för de pengar jag lånat till mitt företag? Ex: jag lånar 1mil till mitt bolag i mars. Hur räknar jag från mars ränta eller kan jag räkna 12månader.

om jag inte har pengar på mitt AB utan betalar av allt annat förutom min ränta. Kan jag på något sett skjuta på den så jag kan få ut den när det finns pengar? Hur gör man detta?

Vi tänker oss att jag inte kan betala min ränta 3år ex eller mer.

Tips tar jag emot. :smiley: du kan skicka på direkt meddelande om.de finns något sådant här.

Första året räknar du räntan på 9 månader. Den måste redovisas i företaget varje år. Kan du inte betala ut den lägger du den på ett skuldkonto till dig själv. Förslagsvis skriver du i reversen till dig själv att räntan får läggas till skulden om inte den kan betalas. Då kan den ingå i underlaget du räknar ränta på året efter. Glöm inte att företaget ska skicka kontrolluppgift på räntan så den kommer med i din privata deklaration och beskattas.

Mikael Fligman är duktig på div handlingar kopplade till bolagsägande och affärer.

mikael.fligman@4klovern.se