Option/köpa tillbaka aktier i AB

Hej,

Ny här och skulle uppskatta hjälp i en situation ett bolag jag är anställd i men tidigare ägare.
Bakgrund:
Jag har varit näst största ägare mellan 20-30% i ett bolag under många år. Vi har varit några ägare men beslutade efter några tuffa år hösten 2021 att sälja av våra andelar till huvudägaren så att denne är ensam ägare av bolaget. Ägaren och jag har emellertid en deal att jag ska få köpa tillbaka min andel via en option så att jag kommer tillbaka som ägare av samma storlek då vi tillsammans lovat att köra bolaget in i kaklet.
Kort efter försäljningarna så vände ekonomin snabbt och nu går bolaget riktigt bra och vi ser ut att göra mångmiljonresultat i år och gjorde även ett bra avslut på 2021.
Löftet är att jag även ska få del av min del av resultatet för 2021 års utdelning men vi har inte löst det praktiska kring hur transaktionen kan se ut.
Under 2021 sålde jag över mina aktier privat till ett eget AB så på pappret sålde mitt AB aktierna till rubricerat bolag. Att tillägga så har jag inte ännu fått betalt för aktierna ännu då reversen är utställd till november och ägaren har nyttjat 2021 års utdelning till att lösa de andra ägarna som klivit av.

Frågeställningen:

1. Jag måste få till en option daterad typ direkt eller samma datum som försäljningen för att inte riskera att någon (Skatteverket?) ska ha synpunkt att jag sålde och via optionen köper tillbaka mig till samma pris/aktie då värdet på bolaget onekligen har ökat rejält till dags dato.
    Hur är en sådan option uppbyggd?

2. Då den ensamma ägaren via bolag fortfarande har mina pengar för de sålda aktierna borde jag kunna antingen backa aktieköpet eller inte lösa ut reversen och använda de till optionen igen eller måste de landa hos mitt bolag först och vända?

3. Ägaren plockade ut säg 2Mkr 2021 och vi säger att jag ägde 25%. Dvs löftet är att jag ska få 500Tkr av denne. Hur får jag dessa smidigast då ägaren stoppat dessa i sitt privata AB. Hur får jag de privat eller till mitt AB utan att det blir några konstigheter?

4. Skattetekniskt, vad är bäst: Att gå in som ägare igen via mitt eget AB eller som privat som jag varit under alla dessa år tills förra året.
    Fortsätter det som det gör nu pratar vi om kanske 20Mkr i värde på min del och många miljoner i utdelning.

Vill få till en lösning asap då jag vill in i bolaget rent igen och det är massa spekulation på firman och gärna tips på vem som kan hjälpa i en sådan situation.

Stort tack på förhand!
Mvh BB

Kanske inte svar på din fråga. Men när jag läser känns det lite märkligt.
Att hoppa av i dåliga tider, som var typ nyss. Sedan innan man ens fått betalt vilja köpa tillbaka bolaget när det gått bra.
Känns lite pengastyrt.
Finns det ett köpeavtal eller aktieägaravtal eller liknande där optionen finns med?
Du kommer ju behöva köpa tillbaka bolaget betydligt dyrare än du sålt för.
Att köpa pengar för pengar känns ganska onödigt, för några månader där du inte varit ägare.
Vad händer om det blir dåliga tider igen?

Hej Fredrik,
Jag förstår din fundering.
Dock så var min försäljning bara en fasad som huvudägaren ville för att köpa ut övriga ej aktiva ägare. Men huvudägaren ville ha med mig och då vi kört i 13 år så ville även jag vara med och riska min insats så det är inte som du tolkar.
Dock ville ägaren inte mot de andra ägarna att jag skulle hoppa på direkt så de tyckte att jag skulle vara särbehandlad.
De andra tillkom för ca 7 år sedan så de har varit med halva bolagets historia medan jag hela.

ÖK är att jag köper in mig igen för samma som vi sålde för.

Nej vi har inget avtal/option satt ännu utan det är det jag måste få till tekniskt så den är daterad i samband med försäljningen förra november då bolagets värde var det samma.

Exakt då ägaren fortfarande har mina pengar borde det vara en administrativ grej?

Ahh ok, då förstår jag. Jag har dock inga svar på vad som är bäst. Dock finns det trådar där det diskuteras altieägaravtal, vilket kan vara läsvärt för dej.
Jag skulle akta mej för att göra bolagsaffärer muntligt, vindarna kan vända fort gällande företag och dess ägarstrukturer.
Börja vägen via eran bokföringsbyrå alternativt revisor.

Det här ska diskuteras med en duktig revisor, men så vitt jag kan förstå;

1. Skatteverket bryr som inte om vilket pris som sätts på aktierna. Dock påverkar anskaffningsvärdet hur mycket du måste skatta bort om du säljer nämnda aktier (försäljning - anskaffning = vinst). En option är egentligen bara ett kontrakt mellan två parter.
  2. Bokföringsmässigt har AB-1 en skuld till ditt AB, eftersom ersättning för aktierna inte betalats ut. Mig veterligen finns det inget som hindrar att skulden löses m.h.a. aktier.
  3. Hur kunde ägaren till AB1 plocka ut pengar om du ägde 25% av aktierna? Eller är det en överenskommelse ni hade “vid sidan av”? Oavsett så finns det nog inget sätt att plocka ut pengar ur AB1 utan skatteeffekter. Får du dom privat så betraktas det som lön. Om du plockar över dom i ditt AB via faktura så blir det bolagsskatt.
  4. Det beror på. Med “många miljoner” i utdelning riskerar du som privatperson att beskattas i inkomstslaget tjänst (med ev marginalskatt). Personligen gillar jag idén att ha ett holdingbolag där man samlar vinst på hög (med bolagsskatt på ca 21%) , som man senare kan skapa nya investeringar av eller dela ut. Om AB1 dessutom har en skuld till ditt AB så blir det ju enklare att reglera den vägen.