Jag har blivit erbjuden att få en blandad kompensation från ett startup baserat i Schweiz. Det är tänkt att jag kan fakturera från mitt AB en bas summa varje månad, konsult arvode, och sen få equity beroende på hur det går för startupen varje kvartal under de kommande 3 åren.
Det jag undrar är om det ens är möjligt att ha en sådan här setup för ett AB. Tankar om hur detta beskattas?
Finns det någon expert här på forumet som kan klargöra, eller rekommendera någon som tillhandahåller att reda ut sådant här som en tjänst?
Tacksam för alla idéer , eller länkar till att läsa mer.
Jag ser inte några problem till varför det inte skulle gå. Beskattningen skulle jag kolla med Skatteverket. Både med det utländska ägandet och att det är som ersättning. En duktig redovisningskonsult borde kunna hjälpa dig också.
Om jag ska gissa så kommer det ju vara att du fakturerar bolaget (=skatt för dig i Sverige), du får inte pengar utbetalt utan får en fordran på bolaget. Bolaget kvittar det sedan mot aktier.
Hur det är med skatt på aktier i ett utländskt onoterat bolag, vågar jag inte gissa.
Det är egentligen inga konstigheter för dig som bolag. Du skickar en faktura som vanligt, enda skillnaden är att du inte får in pengar utan aktier. Du bokför dessa som en tillgång precis som att du hade bokfört “kontanter”.
Att tänka på:
Vinstskatt - ditt bolag kommer öka balansräkningen så bolaget går med vinst, alltså måste du skatta
Moms.- osäker på hur det funkar med utlandet här
Sen låter det krångligt att göra detta varje kvartal utifrån hur det går, bolaget i sig behöver göra nån slags kvittningemission osv, bra att ha detta tydligt på pränt, men framförallt deras problem hur dom löser det, men ni måste ju vara överens om värdet på aktierna
Tips är att gå in på startup tools och kika, där finns färdiga mallar/upplägg etc. Gratis
En fundering jag har är att i Sverige kan man inte längre (formellt sett) fakturera styrelsearvode utan detta beskattas som lön sen några år. Men får bäl skriva ”konsultarvode” eller dylikt. Osäker på hur detta hanteras för utländskt arvode dock.
Super tack för dessa råd. Komplicerat med en massa olika variabler och det känns som en redovisnings konsult är nästa steg för mig att leta reda på.
Har mailat Skatteverket redan och väntar på svar från dem.
Det som jag är mest osäker är på när skatten ska betalas på equity. Är det när man får dem eller finns det möjlighet att skjuta det på framtiden då givetvis det finns en ganska stor risk att värdet går till noll då det är pre-seed jag kommer gå in på och att då betala en massa skatt på dem, samt vad värdet är satt till i de stadiet, känns jobbigt.
Du betalar vanlig bolagsskatt på vinsten ditt bolag gör, spelar ingen roll om det är pengar eller aktier som skapat värdet.
Så det beror på vilket värde du bokför aktierna på. Detta i sin tur beror på hur bolaget du fakturerar gör kvittningemissionen. Om de emitterar aktier på en kurs motsvarande 10kr/aktie och du får en aktie per timme så ska du efter 100 timmars jobb ha bokfört ett värde på 100x10kr (i aktier). Ditt bolag har då ökat i värde med 1000kr (givet att du inte haft några andra utgifter), alltså gör bolaget en vinst på 1000kr, alltså ska du betala bolagsskatt på ~20% av detta.
Sen kan du skjuta på en del av vinsten i framtiden och förmodligen har du utgifter, men i princip…
Snabb återkoppling här. Hade ett inledande 30 min samtal med en advokat om detta och enligt honom så skulle det inte vara några större problem att göra så som det har föreslagits här i tråden. Den drivande faktorn är till vilken värdering får jag mina andelar samt för vilket arbete. Så länge jag även jobbar och fakturerar konsult arvode mot detta företag så är det inga problem.
Sen så rekommendera han att jag hellre får en större pot aktier i början, då företaget är lägre värderat, och sen om mål inte nås så lämnar jag tebaxs dem. Denna optimering kom vi inte längre in på men något som rekommenderas om det är lite större summor.
Beror väll på om där finns en likvid marknad. Rent allmänt så verkar det som om att få cash och sen kunna vara flexibel med vad du gör med dem mycket bättre.
Tänk bara på att om du skickar faktura och får betalt i aktier så kommer du få betala in både moms och bolagsskatt på beloppet vilket kommer påverka din likviditet.
Det finns ganska många sätt, men det kräver olika sorters samsyn mellan aktieägarna. Jag kan sätta dig i kontakt med en duktig bolagjurist om du önskar.
Under IT-krashen var det några som fick uppleva en rejäl skattemäll pga liknande upplägg (med reservation för ev olikheter i ditt fall).
Då hade man först fått betalt i högt värderade aktier (i vissa fall med klausuler om inlåsning) som sedan tappade stort i värde. Problemet var att Skatteverket räknade på aktiernas ursprungliga värde vid deklarationen, eftersom det de facto rörde sig om en ersättning och inte ett förvärv.
Jag säger som sagt inte att det är direkt applicerbart på ditt fall, men väl värt att ta i beaktande.
Tack för era svar, blåser liv i tråden igen. Jag kommer fakturera min ordinarie taxa + extra för att täcka upp för skatten jag behöver betala. Borde jag äga dessa aktier i mitt konsult-AB eller finns det någon vits att fundera på något annat upplägg? Kommer köpa aktier för cirka 500k om det har någon betydelse.
Jag har en liknande fundering. Som advisor erbjuds jag equity i ett bolag och försöker värdera risken som @Skogen nämner. Dvs att ersättningen i själva verket ska bli en stor utgift i form av skatt om bolaget går omkull eller inte utvecklas innan aktierna hunnit realiserats. Den risken är förstås viktig att ta med i förhandlingen om aktiepostens storlek, men känner någon till ett smart upplägg där man lyckas förhandla in en krockkudde mot det scenariot? Eller någon som avråder från Sweat equity helt och hållet tillfördel för ett annat upplägg?
Du undkommer inte att skatta på värdet av det du fakturerar. Men då bolaget (förmodligen?) gjort en emission för att du ska kunna få aktierna så är ju värdet känt och du vet hur mycket du ska skatta. (Får du sweat equity motsvarande 100k får du skatta på detta)
Men du riskerar ingen annan obehaglig överraskning så att säga. Förslag är att be att få fakturera sweat-equity + lite cash för att täcka skatten, då riskerar du inget.
Är du med på ovanstående finns ingen anledning att avråda från sweat equity
Det @skogen nämnde var ett specialfall vid IT-kraschen där det handlade om optioner och där ändrade man lagen vill jag minnas.