Jag äger lite aktier i bolaget jag är anställd i, dessa aktier ger utdelning på ca 100-200 tkr / år och beskattas då med ca 50% av mig privat.
Jag äger också ett aktiebolag vid sidan av min tillsvidareanställning och min fråga är om jag kan flytta eller “låna ut” dessa aktier till mitt AB så att utdelningen går till mitt AB och jag då kan ta schablonutdelning till 20% skatt varje år? Är detta lagligt?
Det är inga problem att sälja privata aktier till ett AB för att få upplägget du är ute efter. Se bara till att inte sätta ett överpris för dem.
Skulle du däremot vilja gå åt andra hållet så är det en helt annan sak och inget jag skulle ge mig in på utan skulle ha kvar aktierna i AB. Anledningen är att går du åt andra hållet så lär du behöva en riktig värdering på aktierna annars lär skatteverket tro att du försöker ta ut pengar från bolaget. Lär säkert vara extra känslig om du redan tar ut lön från det bolaget vilket direkt ser ut som om du försök ge dig förtäckt lön.
Flytt till AB:
Som tidigare har skrivit så går det ypperligt att sälja in dina aktier till ditt AB. Eftersom du inte verkar ha någon k10 (eller har du det?) så är väl mest lämpligt att sälja in aktierna till anskaffningsvärde och därmed inte få någon aktievinst privat.
Du får sälja in aktierna till högst marknadsvärde. Så det förutsätter att anskaffningsvärde =< marknadsvärde.
Privat ägande:
Hur många % av bolaget äger du? Äger du över 4% så får du med dig löneunderlag och har möjlighet till åtminstone delvis utdelning till 20% beskattning
Ett tillägg till att äga aktierna privat:
Äger du över 4% får du med dig löneunderlag.
Annars har du även enligt huvudregeln rätt att ta ca 10% av anskaffningsvärde till 20% beskattning så länge det är onoterade kvalificerade aktier.
I bolaget jag är anställd i äger jag endast 0,02% (2 av 1000 aktier). De två aktierna jag har delar däremot ut 100-200 k varje år. Jag skattar idag ca 50% på denna utdelning. Jag tänker då sälja/låna ut dessa aktier till mitt aktiebolag som jag äger 100% av för att kunna ta schablonutdelning på hela beloppet till 20% beskattning? Tror jag förklarade lite tydligare nu.
Låna går ej, utan du behöver sälja in aktierna till ditt egna aktiebolag. Googla och läs på lite om intern aktieöverlåtelse, det är en väldigt vanlig lösning.