Starta verksamhet med vän, vad är det bättre alternativet?

Hej,

Länge lyssnat på podden, samt skummat igenom forumet vid diverse tillfällen. Nu behöver jag råd då jag doppar fötterna i något för mig nytt och spännande!

Jag och en vän har nyligen startat en verkstadsverksamhet där vi jobbar med bilar. Hittills har vi jobbat in en del kapital, samt köpt in material men utan att ha tagit ut någon lön.

I dagsläget jobbar vi båda med något helt annat, där min vän idag redan driver AB och fakturerar sin arbetstid mot sin arbetsgivare. Jag är i nuläget fast anställd på nuvarande arbetsplats sedan 10 år tillbaka.

Jag vet att det finns möjlighet att F-skatta och jobba per timme hos min nuvarande arbetsgivare, och av den anledningen tänker jag starta AB och jobba mot nuvarande arbetsgivare om/när det är lugnt med verkstadsjobb. Verkstadsjobben är lite säsongsberoende, mest jobb mellan mars-september.

Det var lite bakgrund, nu till själva frågeställningarna…

Min vän tycker att jag ska ta anställning i verkstadsbolaget, och att min vän/kollega driver själva AB. Säg att vi fakturerar 1000 kr / timme och jag får ca 250 kr timme i lön.

Vi går in som jämnlika i projektet och tänker driva det tillsammans, dock är det jag som kommer vara mer på plats i verkstan. Ju mer jag tänker på det känns det upplägget helt fel, där jag jobbar in mycket pengar, men pengarna hamnar i min vän/kollegas bolag, och skulle vi bli ovänner eller han gå bort skulle jag riskera bli utelämnad helt.

Min kollega är dessutom mycket äldre (nära pensionsåldern) och tänker nog inte hålla på med detta längre än kanske 5-7 år, och inte på heltid, medans jag vill bygga detta till att bli min långvariga heltidssysselsättning.

Skulle jag en dag vilja ta över verksamheten måste jag köpa ut honom för de pengar jag sparat ihop från lön.

Jag har kommit fram till 2 alternativ egentligen, bortsätt från ovan alternativ som anställd.

1. Jag startar AB, fakturerar min arbetstid (1000 kr timmen) mot huvudbolaget (min väns bolag) och låter alla inkomster från reservdelar etc hamna i hans bolag.

2. Jag startar AB, vi startar gemensamt AB som verksamheten ligger under, och vi båda fakturerar vår arbetstid genom separata bolag, och låter reservdelsförsäljning etc sköta löpande kostnader och återinvesteringar i ”Verkstad AB"

Hur ser ni på saken? Jag har blivit starkt avrådd att samäga bolag tillsammans med någon annan.

Ställ gärna frågor så jag får fundera, det finns säkert inte varken rätt eller fel sätt. Det viktiga för oss båda är dock att vi båda är vinnare, och att båda känner sig nöjda. De faktiska siffrorna kan ändras.

1 gillning