Hallå!
Jag behöver låna forumets expertis!
Det är så att jag hamnat i en sits på jobbet där jag misstänker att min roll kommer försvinna inom ett halvår, pga besparingar.
Jag har alltid närt en dröm om att ha egen firma, men vågar inte riktigt ta steget med tanke på familj och hus och att pengarna behöver komma in.
Har lyssnat på podden senaste dagarna där Jan i ett par avsnitt pratar om att sälja skinnet först osv, och det var befriande att höra!
Nåväl, jag har börjat höra mig för och har eventuellt två uppdrag på gång, som tillsammans skulle ge 70% beläggning och inkomst i linje med vad jag har i lön idag. Med hjälp av chat gpt har jag gjort en liten budget och räknat fram och tillbaka på utgifter och milersättning och grejer…
Skulle dessa två uppdrag realisera sig är ett aktiebolag en no brainier.
MEN!
Idag fick jag en förfrågan om ett oerhört kort uppdrag, typ 5 timmar, som nog skulle kunna generera en faktura på 10-15000kr, men som kräver kostnader på 3000kr från min sida. Dock behöver det lösas i veckan.
Jag kan utan problem göra uppdraget vid sidan av ordinarie arbete, men hur ska jag fakturera?
Är det läge att köra typ frilans finans, eller är det värt att starta en enskild firma för detta?
Är osäker framförallt pga den lite längre planen innefattar ett aktiebolag.
Tack tack tack för hjälpen!