Jag är en fast anställd som har tjänat lite roliga sidoinkomster i en bransch utan anknytning. Inkomsten har varit så låg (mindre än 25 000 kronor per år) att jag inte har brytt mig om någon form av skatteansökan för den. Det har bara varit en liten hobby.
Men nu skulle jag vilja göra mer ansträngning och erbjuda tjänster till andra också (men fortfarande bara på fritiden samtidigt som jag behåller mitt heltidsjobb). Jag har funderat på att starta ett AB för detta. Enligt vad jag läst kan det vara användbart att ha ett AB även om jag inte använder det för en heltidsinkomst, och det kan användas för aktiviteter i olika branscher.
Detta tilltalar mig också eftersom jag skulle vilja annonsera mina tjänster under ett företagsnamn istället för mitt riktiga namn. Ingen avsikt att helt dölja någonting, men min personliga profil är förknippad med en helt annan bransch och jag föredrar att inte blanda dem för mycket där det är möjligt.
Är det en bra idé att starta AB nu även om min inkomst fortfarande är så låg? Eller är det bättre att vänta tills min inkomst är högre? Och är det någon skada att ha ett AB om det bara hamnar där utan några affärer? Jag menar att om jag totalt tappar tid att behålla sidoverksamheten (mitt heltidsjobb är fortfarande en prioritet)
Fördelen med ett AB är möjligheten att ta ut ett överskott på upp till ca 180 000 kr som lågbeskattad aktieutdelning.
Nackdelen är mer administration.
Om du fakturerar mindre än 25 000 kr/år är det tveksamt om det är värt besväret.
Frågan är dock hur planen ser ut för framtiden? Om du på sikt tänkt dig att lägga större fokus på ditt sidoprojekt, kan du nyttja möjligheten att ackumulera utdelningsutrymme.
Det går bra att använda ett företagsnamn även för enskild firma. Se bara till att registrera det först.
Kör på och lär dig samtidigt hur det är att driva eget genom AB. Är inte så dumt att ha sparat på sig några års utdelningsutrymme om du sedan börjar få större vinster i företaget längre fram. Bokio är ett pedagogiskt bokföringsprogram som gör att du kommer långt.
När det gäller framtidsplanen, i min idealvärld, skulle jag en dag kunna göra det här på heltid. Men eftersom jag har ett bra betalande jobb som jag gillar har jag inte bråttom, så det är något jag skulle vilja växa i en ganska avslappnad takt.
Idén började när jag planerade att skaffa en ny dator till företaget. Jag vet att affärsutrustning kan vara avdragsgill. Inte relevant för mig nu eftersom inkomsten är för låg för att dra av något, men fick mig att tänka på framtiden i allmänhet och framtida investeringar som jag kommer att göra för sidverksamheten (t.ex. programvara).
Sedan började jag tänka att det också kan vara bra att lära sig, om jag i framtiden skulle vilja vara egen företagare när som helst. Men det verkar definitivt som om det kan vara överkill i ett så tidigt skede.